سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها قطعه ای نان باگت برخورد دهنده بزرگ هادرون را دچار مشکل کرد!


قطعه ای نان باگت برخورد دهنده بزرگ هادرون را دچار مشکل کرد!

دانشمندان پروژه برخورد دهنده بزرگ هادرون اعلام کردند پرتاب قطعه ای نان باگت توسط یک پرنده درون جعبه تقسیم خارجی برخورد دهنده باعث بروز اختلالی جدید در این آزمایشگاه بزرگ شده است.تنها چند روز یا هفته به آغاز فعال سازی مجدد برخورد دهنده بزرگ هادرون، قدرتمندترین شتاب دهنده ذرات و بزرگترین آزمایشگاه فیزیکی در جهان باقی نمانده است که اتفاقی شگفت انگیز و خنده دار اختلالی دیگر در این سیستم عظیم به وجود آورد.

به گفته دانشمندانی که بر روی این پروژه فعالیت دارند قطعه ای نان باگت که توسط یک پرنده به داخل تجهیزات موتورخانه ای خارجی این آزمایشگاه بزرگ پرتاب شده است اختلال تکنیکی در LHC به وجود آورده و باعث افزایش حرارت در یکی از بخشهای مغناطیسی تونل 27 کیلومتری برخورد دهنده شده است.

 به گفته دانشمندان پروژه این اختلال باعث خاموش شدن اتوماتیک سیستم شده و می تواند ماشین عظیم علم فیزیک را در حالی که به تازگی روشن شده بود، برای چند روز خاموش نگاه دارد اما به هر حال این دانشمندان احتمال تکرار واقعه ای را که در سپتامبر گذشته خسارت بزرگی به برخورد دهنده هادرون وارد کرد را صفر می دانند.

 

اختلال و افزایش حرارت در بخش 81 برخورد دهنده از اوایل روز سه شنبه آغاز شده است. مایک لامونت از مرکز کنترل سرن درباره این اختلال اینگونه توضیح می دهد "مدار برخورد دهنده بزرگ که در اعماق مرز سوئیس و فرانسه در خارج از ژنو مدفون شده است در اثر پرتاب قطعه ای نان باگت در جعبه تقسیم توسط یک پرنده دچار اختلال شده است."

نتیجه این حادثه غیر قابل باور افزایش حرارت در یکی از بخشهای مغناطیسی تونل برخورد دهنده بوده است که در نتیجه خاصیت ابر رسانایی در مغناطیسهای آن بخش از بین رفته است. چنین رخدادی می تواند خبر بدی برای فعالسازی مجدد LHC به شمار رود زیرا احتمال وقوع آنچه در سپتامبر گذشته رخ داده است در اثر اختلال در مغناطیسها تونل افزایش پیدا خواهد کرد.

 

بر اساس گزارش رجیستر، شاید این اتفاق در واقعیت در زمان فعال سازی مجدد برخورد دهنده بزرگ هادرون وقفه ای ایجاد نکند اما به طور قطع یکی دیگر از نقاط ضعف پیچیده ترین آزمایشگاه فیزیک جهان را بر خلاف تاکید و پافشاری مطلق مسئولان این پروژه درباره ایمنی برخورد دهنده بزرگ هادرون، آشکار کرده است.

 گزارش از خبرگزاری مهر