سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها ارائه روشی برای جلوگیری از نشت دی اکسید کربن از داخل زمین


ارائه روشی برای جلوگیری از نشت دی اکسید کربن از داخل زمین

پژوهشگران MIT با هدف مبارزه با گرمای جهانی روشی را ابداع کردند که در مدت چند دقیقه اطلاعاتی را در خصوص نشت دی اکسید کربن از مخازن طبیعی زیر زمینی این گاز ارائه می دهد.  یکی از پیشنهادات ارائه شده در خصوص محدود کردن دی انتشار دی اکسید کربن در اتمسفر جلوگیری از نشت این گاز از مخازن طبیعی زیر زمینی است به همین منظور گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست مدلی را برای ارزیابی احتمال نشت این گاز از مخازن طبیعی ارائه کردند.

دی اکسید کربن این مخازن وارد آبهای زیرزمینی می شود این گاز سبکتر از آب است به همین علت به محض آنکه وارد جریان آب زیرزمینی شد به سمت بخشهای فوقانی حجم آب بالا می رود در بخشهای فوقانی آب سنگهای متخلخلی وجود دارند که به طور معمول همانند یک لایه بسته می شوند و گاز پایدار را برای طولانی مدت در خود نگه می دارند.

 

این لایه سنگ اغلب نفوذپذیر است و بنابراین گاز به آهستگی از این فیلتر عبور کرده و به اتمسفر باز می گردد. تحقیقات مستقیم در این عرصه با نقشه برداری ازساختار بالقوه ژئولوژیکی قابل استفاده و با بررسی مدلها تئوریک برای پیش بینی مسیر جریان دی اکسید کربن انجام می شود.براساس گزارش ساینس دیلی، در این خصوص این محققان اظهار داشتند: "مدل جدید ما بیش از آنکه متکی بر روشهای عددی باشد، یک متد تحلیلی است و در درجه اول سه مکانیزم فیزیکی که دی اکسید کربن در حضور آنها در لایه سنگها باقی می ماند را با یک فرمول ریاضی بررسی می کند.

 

این فرمول یک راه حل ساده را برای رسیدن به جواب ارائه و احتمال پارامترهای کلیدی مختلف را تحلیل می کند. به این ترتیب می تواند در کمتر از چند دقیقه پیش بینی کند که دی اکسید کربن از چه روشی برای رسیدن به سطح زمین استفاده می کند.

 به گزارش خبرگزاری مهر