سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها معمای قمر سیاره زحل حل شد


معمای قمر سیاره زحل حل شد

کاوشگر کاسینی موفق شد معمای یک قمر زحل به نام "لاپتوس" را حل کند و نشان دهد که چرا سطح جلویی این قمر روشن تر از سطح عقبی آن است.جووانی دومنیکو کاسینی در سال 1671 "لاپتوس"، یکی از قمرهای زحل را کشف کند. از آن زمان تاکنون این معما وجود داشت که چرا یک طرف سطح این قمر تاریکتر از طرف دیگر آن است. اکنون پس از 300 سال تلاش سیاره شناسان در حل این معما، کاوشگر کاسینی توانست این راز را حل را کند و توضیحی برای حالت دوگانه سطح لاپتوس بدهد.

تصاویری که کاوشگرهای وویاجر و کاسینی از این قمر تهیه کرده اند نشان می دهند که ماده طرف تاریک در منطقه دیگر و در نزدیکی استوا گسترده می شود و ماده روشن که بخش اعظم آن از یخ آب است 10 برابر درخشان تر از طرف دیگر است.

محققان دانشگاه "فریه" در برلین آلمان با دستگاه "تصویربرداری زیر سیستم علمی" (ISS) کاسینی موفق شدند به تصاویر جدیدی از این قمر دست یابند.

 

این سیاره شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "تصاویری که ISS تهیه کرده است نشان می دهند که روی صورت این قمر که به طرف زحل است مواد هم روشن تر و هم قرمز تر از مواد صورت دیگر آن هستند و به همین دلیل صورتی که به طرف سیاره است رنگی تر است و بنابراین به دلیل گرد و غبار قرمزی که خود قمر به طرف مدار اطراف زحل پرتاب می کند کمتر تاریک به نظر می رسد."

 

همچنین گروهی از محققان موسسه تحقیقات جنوب غربی در کلورادو در تحقیقات مشابهی نقش یخ آب در بروز این حالت دوگانه قمر لاپتوس را نشان دادند.

 براساس گزارش ساینس، این سیاره شناسان نتایج ISS و رصدهای گرمایی طیف نگار فراسرخ کامپوزیتی (CIRS) کاسینی را با مدلهای رایانه ای ترکیب کردند.

 

 

کاسینی رصدهای خود را با کمک دستگاه CIRS در سالهای 2005 و 2007 انجام و نشان داد که مناطق تاریک به دمای بسیار بالایی برابر با 129 درجه کلوین می رسند و به دلیل این دمای بالا چندین متر یخ در دوره زمانی میلیاردها سال بخار شده است.

 دوره چرخش کامل لاپتوس بسیار طولانی و برابر با 79 روز زمینی است. بنابراین مدت زمان بسیار زیادی را در مجاورت خورشید باقی مانده و تا این حد گرم می شود.

 

این دانشمندان فرض کردند که گرد و غباری که در طرف نزدیک به زحل وجود دارد گرمای بیشتری را جذب می کند و به این ترتیب بخار یخ نزدیک به استوا را موجب می شود.

 

یخ بخار شده روی قطبهای سردتر و روشن تر طرف دیگر می نشیند. کاهش سطح یخ در خاک با ماده تیره طرف تاریک موجب تاریک شدن این منطقه می شود. این درحالی است که طرف دیگر و قطبها به روشن شدن و سرد شدن ادامه می دهند و یخ بیشتری را جمع می کنند و به این ترتیب روشن تر می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر