سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها موجودات سیاره ناهید مثل اسمورف‌ها حرف می‌زنند!


موجودات سیاره ناهید مثل اسمورف‌ها حرف می‌زنند!

محققین دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان با شبیه‌سازی صدای آبشار، طوفان و صحبت انسان روی سیارات ناهید، مریخ و قمر تایتان، آن‌چه را فضانوردان روی این اجرام می‌تواننند بشنوند، بازسازی کردند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، تیم لیگتون و همکارانش در دانشگاه ساوتهمپتون در این شبیه‌سازی با استفاده از مدل‌های فیزیکی شرایط جوی مختلف توانست نکات جالبی را آشکار کنند. تارهای صوتی انسان روی زمین به راحتی به لرزش درمی‌آیند، اما در سیاره ناهید که جو بسیار ضخیم و آبکی است، تارهای صوتی بسیار آرام‌تر به لرزش درمی‌آیند و صدا بم‌تر می‌شود. در سیاره مریخ که جو بسیار رقیق است، اوضاع کاملا برعکس است.
 
علاوه بر این، سرعت انتقال صوت نیز در این سیارات متفاوت است. در سیاره ناهید، امواج صوتی سریع‌تر حرکت می‌کنند و درنتیجه پژواک صدا در نای انسان سریع‌تر منتقل می شود. این پدیده موجب گیج شدن شنونده می‌شود و او به اشتباه تصور می‌کند صاحب صدا دارای نای کوچک و درنتیجه اندازه‌ای کوچک است، مانند یک اسمورف!
البته این شبیه‌سازی نتایج به‌مراتب مهم‌تری دارد. مهندسان می‌توانند با استفاده از همین مدل‌ها ارتعاشات قطعات فضاپیماها و کاوشگرها را در سطح این اجرام شبیه‌سازی کرده و با تعیین اثرات خستگی، عمر مفید آنها را تعیین کنند.
 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از خبرآنلاین