سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها کشف ذره جدیدی در برخورد دهنده هادرون


کشف ذره جدیدی در برخورد دهنده هادرون

کشف این ذره جدید برای نخستین بار در مجله سیمتری(Symmetry) اعلام شد. کارلوس لورنکو یکی از محققان برجسته سرن (گروهی که روی برخورد دهنده بزرگ هادرون کار می کنند)، در رابطه با این ذره جدید توضیحاتی را ارائه کرده است. این ذره که  "neutral Xi_b^star baryon" نام دارد از سه کوارک تشکیل شده است که تنها زمان بسیار کوتاهی وجود خواهد داشت. براساس اظهارات لورنکو این ذره حتی کمتر از چیزی که من و شما می توانیم تصور کنیم زنده می ماند.

دانشمندان تنها قادر بودند که این ذره جدید را به علت تأثیری که پس از ناپدید شدن باقی می گذارد کشف کنند.

لورنکو گفت: انتظار نداشته باشید که فرزندانتان در کتابهای علمی مدرسه خود تا چند وقت آینده درباره ذره "neutral Xi_b^star baryon" مطلبی بیاموزند، چرا که این ذره بسیار کمیاب است و می توان گفت در زمین تنها در برخورد دهنده هادرون و گاهی در فضا وجود دارد. این ذره هر از گاهی تولید می شوند، برای مثال، زمانی که یک پرتو کیهانی با انرژی بالا با ماه برخورد کند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، کشف این ذره در مقابل جذابیت برخورد بوزون هیگز چندان قابل ملاحظه نیست، اما دانشمندانی که در سرن کار می کنند امیدوارند که بتوانند این تحقیقات را تا پایان سال جاری میلادی تکمیل کنند.

جستجو برای یافتن بوزون هیگز یکی از اهداف بزرگ برخورد دهنده هادرون است، اما کشف ذره جدید می تواند توجیه کننده شادیهای تازه برای دانشمندان باشد.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران