سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها برخورد دهنده بزرگ هادرون ارتقا می‌یابد/ اثبات ذره بوزون هیگز تا پایان سال


برخورد دهنده بزرگ هادرون ارتقا می‌یابد/ اثبات ذره بوزون هیگز تا پایان سال

بر اساس آخرین خبرها رالف دیتر هیور مدیر سرن اظهار داشت که وی اطمینان دارد که تا پایان سال می توان وجود بوزون هیگز، ذره ای که به جهان جرم داده را اثبات کرد. این ذره فرضی (بوزون هیگز) در نتیجه نقش محوری خود در تبیین فیزیک مدرن هرگز شناسایی نشده و دانشمندان چندین دهه است که برای اثبات وجود آن فعالیت کرده اند.

دانشمندان امیدوارند که برخوردهای دارای انرژی بالای ذرات در تونل زیر زمینی سرن که 27 کیلومتر زیر زمین است در نهایت این امکان را برای آنها به وجود می آورد تا شرایطی را پدید آورند که ذره بوزون هیگز را به عنوان یک ذره گریزان اثبات کنند.

دکتر هیور همچنین اظهار داشت که برخورد دهنده بزرگ هادرون قرار است تا پایان سال به مدت دو سال برای انجام ارتقای سیستم خاموش شود که این امر قدرت آن را افزایش می دهد و می تواند با آزمایشهای بیشتری کار را ادامه دهد.

همچنین برای نخستین بار برخورد دهنده بزرگ هادرون برای بازدید عموم مردم آماده می شود.

زمانی که وجود بوزون هیگز کشف شد، کارهای بیشتری برای ثابت کردن ویژگیهای آن و درک خاستگاه جهان انجام می شود.

 

برخورد دهنده بزرگ هادرون در مرز سوئیس و فرانسه در تونل 27 کیلومتری زیرزمین

 

دکتر هیور یادآور شد: اگر برخورد دهنده بزرگ هادرون به کار خود ادامه دهد برخوردهای کافی خواهیم داشت تا بتوانیم علائم لازم را برای شناسایی بوزون هیگز شناسایی کنیم.

وی افزود: تا پایان سال به این امر پی می بریم که آیا این ذره وجود دارد و یا خیر، این کشف بسیار بزرگی خواهد بود و پس از 50 سال ما می توانیم جهان قابل رویت را توصیف کنیم. ما گام بزرگی رو به جلو درباره دانشمان از جهان فیزیک برداشته ایم، این امر به ما کمک می کند به خلقت جهان پی ببریم.

براساس اظهارات دکتر هیور بوزون هیگز می تواند به تحقیقات درباره جهان کمک کند. جهان قابل رویت و مرئی تنها پنج درصد از انرژی تاریک یا ماده تاریک را تشکیل داده است. در این مرحله تصور این که دانش ذرات چقدر می تواند در کاربردهای عملی کارآمد باشد غیر ممکن است اما با توجه به اکتشافهای گذشته در پزشکی و اینترنت این مسئله ممکن می شود.

جستجو برای یافتن بوزون هیگز بسیار مناقشه برانگیز شده است، منتقدان از این امر واهمه دارند که برخورد دهنده بزرگ هادرون یک سیاه چاله بزرگ ایجاد کند که زمین را ببلعد.

 

بوزون هیگز(Higgs boson) یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده است. این بوزون، تنها ذره مدل استاندارد است که هنوز به صورت تجربی مشاهده نشده است. مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌ دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد.

برخورد دهنده بزرگ هادرون (Large Hadron Collider) شتاب‌ دهنده ذره‌ای و برخورد دهنده در سرن در نزدیکی ژنو سوئیس است. این پروژه در 10 سپتامبر سال 2008 پس از 20 سال آماده سازی آغاز به کار کرد.

یکی از اهداف مهم این پروژه کشف ذره بنیادی هیگز است که فیزیکدانان ذرات بنیادی وجود آن را پیشگویی کرده‌اند. ذره هیگز یا بوزون هیگز دخیل در ایجاد جرم در ذرات بنیادی است.

در این آزمایشگاه، پروتون‌ها، در یک تونل 27 کیلومتری شتاب گرفته و به اندازه 14 تریلیون الکترون ولت انرژی می‌گیرند و به هم برخورد می‌کنند تا این برخورد، ردی از بوزون هیگز را نشان‌ دهد.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر