سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها شی نورانی آسمان ایران


شی نورانی آسمان ایران

 

به دنبال مشاهده جسم نورانی ناشناسی در آسمان کشورهای شمال خاورمیانه، حدس‌وگمان‌های متعددی در مورد منشأ آن منتشر شده است.  علاوه بر این، کارشناسان نجومی و فضایی متعددی در سراسر جهان اعلام کرده‌اند که این پدیده به احتمال زیاد مربوط به آزمایش موشک بالستیک روسیه است، از جمله آلن بویل، کارشناس شبکه خبری MSNBC که در وبلاگ خود، کازمیک‌لاگ توضیح داده است که این پدیده مربوط به آزمایش موفق موشک بالستیک جدید روسیه است و چرخشی که در مرحله‌ای از این پدیده مشاهده شده، مانور جدیدی از مرحله آخر این موشک است. در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نجومی معتبر مانند یونیورس‌تودی و اسپیس.کام نیز به سناریوی مشابهی اشاره شده است. یکی از مهم‌ترین نکات این استدلال، شباهت این پدیده به نور مارپیچی آسمان نروژ بود که در دسامبر 2009/آذر 1388 اتفاق افتاد.

همان‌طور که خبرگزاری‌های روس اعلام کرده بودند، موشک بالستیک جدیدی از سری TOPOL-M در کاپوشتین‌یار (Kapustin Yar ) واقع در آستاراخان در جنوب روسیه شلیک و با موفقیت به هدف از پیش‌تعیین شده در ساری‌شاگان قراقستان برخورد کرده است.

 

از آن‌جا که سوخت این موشک برای برد 11هزار کیلومتر پیش‌بینی شده و هدف ساری‌شاگان در فاصله به‌مراتب نزدیک‌تری از محل پرتاب قرار داشت، مسیر پرتابه موشک برخلاف معمول بود و به جای طی مسافت بیشتر، تا ارتفاع چند صدکیلومتری از سطح زمین بالاتر رفت.

با این حال، فیلمی که در آسمان روسیه و در فاصله نه‌چندان دوری از محل پرتاب موشک فیلم‌برداری شده، برخی را دچار اشتباه کرد.

در این فیلم به وضوح مشخص است که پدیده نورانی در بالای سر دیده می‌شود، در حالی که در افق، ردی نورانی از مسیر حرکت یک موشک به چشم می‌رسد. ردی نورانی که در افق دیده می‌شود، ردی است که در مسیر حرکت تمام موشک‌ها باقی می ماند و با توجه به آن‌که پیوسته رو به بالا امتداد دارد، بدان معنی است که موشک با موفقیت از بخش غلیظ جو عبور کرده است. اگر قرار بود برای موشک مشکلی پیش بیاید و سقوط کند، حتما رد برجامانده از موشک به سمت زمین تغییر می‌کرد، چراکه موشک دارای سوخت جامد بود و احتراق آن تا تمام شدن مخزن سوخت ادامه دارد. هم‌چنین در این فیلم نشانه‌ای از انفجار دیده نمی‌شود. اتفاقا این فیلم خود گواهی است بر عملیات موفق مرحله اول موشک بالستیک.

هم‌چنین اگر به حرکت دوربین فیلم‌برداری دقت کنید، متوجه می‌شوید که پدیده نورانی و رد موشک در امتداد یک خط قرار دارند. مطمئن باشید اگر این فیلم از دقایقی زودتر گرفته می‌شد، می‌توانستید ببینید که رد موشک ناگهان قطع می‌شود و مخروطی از نور در امتداد آن ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، مخروط نورانی که در بالای سر این ناظران دیده شده، همان مرحله بعدی موشک بالستیک است که با سرعت در حال حرکت به‌سوی هدف خود است. به عبارت دیگر، این فیلم جدید به وضوح نشان می‌دهد که موشک بالستیک روسیه با موفقیت تا نیمه مسیر رفته (از کیفیت ادامه بقیه مسیر به دلیل نبودن شواهد ظاهری اطلاعی در دست نیست) و پدیده نورانی شامگاه پنج‌شنبه 18 خرداد در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه، همان مانور عجیب مرحله سوم این موشک بالستیک است.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران