سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها آخرین وضعیت کاوشگر کنجکاوی برای فرود بر روی مریخ


آخرین وضعیت کاوشگر کنجکاوی برای فرود بر روی مریخ

 

بر اساس آخرین گزارشات کاوشگر کنجکاوی که پیچیده ترین و پیشرفته ترین کاوشگر ناسا به شمار می آید و برای مریخ طراحی شده است آگوست بر روی سیاره سرخ فرود می آید.
در حالی که مهندسان بر روی زمین سرگرم بررسی های از راه دور برای نبود هرگونه مشکلی در زمینه فرود این کاوشگر و نمونه برداری از سنگهای این سیاره هستند، مدیران این پروژه شب گذشته از توانایی کنجکاوی در رسیدن به اهداف خود ابراز اطمینان کردند.
 
 
گروهی از محققان ناسا ماه گذشته را صرف عیب یابی مشکل آلودگی این کاوشگر کردند چرا که ممکن است تکه هایی از تفلون مته کاوشگر طی کاوش شکسته شده و با نمونه های به دست آمده از سنگ مریخ مخلوط شود. این تلاش تا کنون دو میلیون دلار از بودجه این ماموریت را به خود اختصاص داده است.
 
براساس گزارش اسپیس دیلی،‌ کنجکاوی قرار است در گودال گیلدر نزدیک خط استوای مریخ در اوایل آگوست ( شهریورماه) فرود بیاید. این کاوشگر برای فرود به جای بهرمندی از کیسه های هوا، از آتش پیش رانش خود استفاده خواهد کرد.
 
تا کنون هیچ کاوشگری برای فرود این شیوه را به کار نسبته است.
 
کنجکاوی پاییز سال گذشته عازم مریخ شد این مریخ نورد به یک بازوی هفت فوتی و یک لیزر مجهز است که قرار است با آن سنگ این سیاره سرخ را بشکافد.
 
وقتی این کاوشگر مستقر شد، می تواند سنگ و خاک مریخ را با دقت بی نظیری بررسی کند و زمانی که پای این کاوشگر به مریخ برسد به دنبال ترکیبات آلی و حاوی کربن خواهد گشت.
 
درحالی که این کاوشگر نمی تواند وجود ارگانیسمهای زنده را تشخیص دهد اما دانشمندان امیدوارند دریابند که آیا در مریخ حیات وجود دارد و یا اینکه آیا زندگی میکروبی در این سیاره وجود داشته است.
 
ناسا برای این کاوشگر که برای سفر 354 میلیون کیلومتری اش از سوخت هسته ای استفاده می کند، دو میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه کرده است.
 
این کاوشگر که به اندازه "روح" و "فرصت" دو مریخ نورد قبلی ناسا است، یک تن وزن دارد و 10 نوع تجهیزات علمی در آن قرار داده شده است. اسم رسمی این کاوشگر "آزمایشگاه علوم مریخ" یا ".M.S.L" است.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر