سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها شواهد جدید درباره وجود ماده "بوزون هیگز"


شواهد جدید درباره وجود ماده "بوزون هیگز"

بوزون هیگز سالها است که از نظر تئوری وجود داشته است، اما تاکنون پیدا نشده است. امید دانشمندان به کشف این ذره در پس یک برخورد دهنده بزرگ اتم قرار دارد که در 17 کیلومتری زیر زمین در مرز فرانسه سوئیس قرار دارد.

به دنبال اعلام کشف ذره بنیادین بوزون هیگز انتظارها درحال افزایش است چرا که براساس اعلام دانشمندان شواهد بیشتری برای وجود این ذره به دست آمده است.

این دانشمندان در برخورد دهنده بزرگ هادرون پروتونها را باهم برخورد می دهند تا انفجارهایی ایجاد کنند که به دنبال آن ذرات جدید و نامتعارفی از جمله ذره بوزون هیگز کشف شود.

محققان برخورد دهنده بزرگ هادرون در نظر دارند آخرین یافته های خود را در همایش بین المللی فیزیک انرژی بالا در ملبورن استرالیا که طی روزهای 4 تا 11 ژوئیه (14 تا 21 تیر ماه) برگزار می شود، اعلام کنند.

در ماه دسامبر سال گذشته، دانشمندان برخورد دهنده بزرگ هادرون در محل آزمایشگاه فیزیک سرن در ژنو گزارش دادند که سرنخهایی درباره احتمال وجود بوزون هیگز در ذرات اضافی که وزن آنها به 124 یا 125 گیگاالکترون ولت می رسد وجود داشته باشد. این واحد تقریبا معادل جرم یک پروتون است.

این درحالی است که فیزیکدانها اطلاعات کافی برای اعلام این کشف در اختیار ندارد، چرا که از نظر علمی اعلام کشف آن نیازمند یک سطح مطمئن از معناداری آماری است که از آن سیگما پنج یاد می کنند.

 

برخورد دهنده بزرگ هادرون در 17 کیلومتری زیر زمین در مرز فرانسه و سوئیس

 

کارشناسان اظهار می دارند که بعید است که محققان برخورد دهنده بزرگ هادرون تاکنون به سطح سیگما پنج دست یافته باشند، اما آنها اطلاعات بیشتری را از آخرین اعلام عمومی خود در اختیار دارند.

رنیلد وندن بروک مسئول دفتر مطبوعاتی سرن اظهار داشت: فیزکدانهای سرن اکنون اطلاعات بیشتری در اختیار دارند اما تحلیلها هنوز در جریان است.

براساس گزارش کریستین ساینس مونیتور، یافته هایی که تاکنون اعلام شده است نشانه های وسوسه انگیزی از وجود بوزون هیگز است اما ممکن است که علائمی که محققان مشاهده کرده اند تنها از نظر آماری بوده باشد.

وندن بروک اظهار داشت: علم مسئله مورد بحث است، آنها قصد ندارد که این کشف را تا زمانی که کاملا از سطح حقیقی سیگما پنج اطمینان حاصل کنند، اعلام کنند.

درحالی که نشانه ها اطلاعات جدیدی را نشان می دهد هنوز هم باید بررسیهای بسیاری انجام داد تا مشخص شود که آیا این نشانه ها دال بر وجود بوزون هیگز است یا چیزی عجیب تر از آن.

بوزون هیگز ( Higgs boson) یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده است. این بوزون، تنها ذره مدل استاندارد است که هنوز به صورت تجربی مشاهده نشده است.

مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم ‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌ تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند.

تا کنون، هیچ آزمایشی بوزون هیگز را تشخیص نداده است؛ برخورددهنده بزرگ هادرون (LHC) در سرن از سپتامبر 2008 تاکنون تلاش می کند شواهد تجربی کافی برای وجود یا عدم وجود این ذره ارائه کند.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر