سایوز روسیه

این موشک بزرگ به سکوی پرتاب بیکونور در قزاقستان منتقل می شود تا برای پرتاب صبح روز سه شنبه آماده شود.

این فضاپیما چون سایر پرتابهای قبلی دارای سرنشینهای بین المللی خواهد بود، گنادی پادالکا فرمانده و سرگی روین مهندس پرواز از روسیه جو آکابا مهندس پرواز برجسته ناسا از آمریکا از سرنشینان این سایوز خواهند بود.

سایوز TMA-04M توسط قطار در مسیر خود به سکوی پرتاب در قزاقستان

این فضاپیما که قرار است سه شنبه پرتاب شود دو سرنشین روز و یک سرنشین آمریکایی خواهد داشت

نیروی پلیس مسلح امنیت سایوز TMA-04M را درحال به سکوی پرتاب حفظ می کنند

واپسین مسافران ایستگاه بین المللی فضایی ماه گذشته به زمین بازگشتند و اکنون همه چیز برای انجام سفر بعدی با ساکنان جدید ایستگاه بین المللی فضایی آماده است.

ناسا که سال گذشته رسما شاتل خود را بازنشسته کرده، از اواخر سال 2009 تاکنون تنها به فضاپیمای سایوز روسیه برای انتقال سرنشینان به ایستگاه فضایی متکی است.

دیروز آخرین مقدمات عادی در رابطه با این فضاپیما و انتقال عمودی آن به سکوی پرتاب انجام شد. این انتقال و عملیات مرتبط با آن معمولا دو روز پیش از پرتاب انجام می شود و تمام عملکرد آن چون فعال شدن تمام تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی بررسی می شود.

در روز پرتاب موشک، این وسیله با سوخت که از اکسیژن مایع و نفت سفید تشکیل شده پر می شود و شمارش معکوس پیش سه ساعت پیش از زمان تعیین شده انجام می شود.

 

قرار است این پرتاب ساعت 9:01 صبح روز 15 می ( 26 اردیبهشت ماه) صورت بگیرد

پس از بررسهای چندین باره فضاپیمای سایوز برای پرتاب آماده می شود

کپسول فضایی سایوز برای اولین بار در نوامبر 2000 نخستین مسافران خود را به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کرد، از آن زمان تاکنون همواره یک سایوز در ایستگاه فضایی مستقر می ماند تا به عنوان قایق نجات برای سرنشینان ایستگاه بین المللی فضایی عمل کند تا اگر آنها مجبور شدند به نحوی غیرقابل انتظار به زمین بازگردند از آن استفاده کنند.

وقتی سایوز به مدار برسد ، مسافران دو روز بعد از آن به ایستگاه فضایی می رسند. در طول این مدت سرنشینان سایوز بررسیهای سیستمی را انجام می دهند و با مرکز کنترل عملیات در روسیه در تماس خواهند بود.

سفر سایوز به ایستگاه بین المللی فضایی 2 روز به طول می انجامد اما برای بازگشت به زمین تنها به کمتر از 3 ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر