سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها اتصال نخستین فضاپیمای خصوصی به ایستگاه فضایی


اتصال نخستین فضاپیمای خصوصی به ایستگاه فضایی

کپسول دراگون از شرکت خصوصی اسپیس ایکس که بدون سرنشین توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شده بود عصر دیروز جمعه 5 خرداد ماه به عنوان نخستین فضاپیمای خصوصی در تاریخ به ایستگاه بین المللی فضایی متصل شد.

 

براساس اظهارات الون موسک مدیر اجرایی و بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس، موفقیت دراگون نشان می دهد که فضاپیماهای تجاری نیز از مهارتهای موثری برخوردارند و از این پس راه برای تعداد بیشتری از آنها در فضا باز می شود. این امر گام مهم تاریخی در سفرهای فضایی محسوب می شود.

متصل شدن دراگون به ایستگاه فضایی برای مقامات ناسا نیز مایه مسرت بود، این سازمان فضایی روی فضاپیمای خصوصی دراگون برای رساندن محموله ها و در نهایت خدمه به ایستگاه فضایی حساب می کند، چرا که سال گذشته شاتلهای فضایی ناسا بازنشست شدند و اکنون تنها سایوز روسیه می توانست محموله ها و خدمه را به ایستگاه منتقل کند.

 

 

اولین فضاپیمای خصوصی عصر دیروز به ایستگاه بین المللی فضایی متصل شد

 

کپسول فضایی بدون سرنشین دراگون در نخستین پرواز محموله 500 کیلویی را برای خدمه ایستگاه فضایی حمل می‌کرد

 

چارلی بولدن رئیس ناسا طی یک پیام تبریک به خدمه ایستگاه فضایی اظهار داشت: این تلاشی بود که راهی اکتشافات فضایی را متحول می کند، چرا که اکنون بخش خصوصی می تواند عهده دار مسئولیت حمل و نقل به ایستگاه بین المللی فضایی باشد. این امر ناسا را از تمرکز در این عرصه رها کرده و به امور دیگری مشغول می کند.

اسپیس ایکس قرار داد 1.6 میلیارددلاری با ناسا امضا کرده تا با استفاده از دراگون و فالکون 12 بار به ایستگاه فضایی محموله ارسال کند و عملکرد دراگون در این مأموریت نشان می دهد که سرمایه گذاری مناسبی در این عرصه صورت گرفته است.

 

دراگون روز 11 خرداد ایستگاه فضایی را ترک می کند

 

براساسا اظهارات ناسا، تا زمانی که دراگون بتواند به زمین بازگردند یکی از 12 مأموریت انجام شده است و مأموریت بعدی در ماه سپتامبر امسال شکل می گیرد. قرار است این کپسول روز 31 می (11 خرداد) ایستگاه فضایی را ترک کند.

دراگون طی سه سال آینده در پروژه های بعدی پروازهای با سرنشین خواهد داشت

اسپیس ایکس در نظر دارد دراگون را ارتقا دهد تا توانایی حمل خدمه هم داشته باشد و امیدار است که بتواند ظرف سه سال آینده خدمه ایستگاه فضایی را نیز منتقل کند. ممکن است پس از اجرایی کردن این پروژه پروازهای با سرنشین به فراتر از مدارهای پایین زمین چون مریخ نیز تحقق یابد.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر