سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها سایه ماه را روی زمین ببینید


سایه ماه را روی زمین ببینید

همانند هفته های گذشته مجله نشنال جغرافی گزارشی از زیباترین تصاویر نجومی هفته را منتشر کرد.

دنبال کردن سایه ماه

تصویر سایه ماه که بخشی از شمال اقیانوس آرام را طی کسوف سالانه خورشیدی تاریک کرده توسط ماهواره های هواشناسی ژاپن گرفته شده است. به رغم اینکه در این تصور سایه ماه بسیار کوچک و مختصر به چشم می رسد، درحقیقت ماه اندکی بزرگتر از یک چهارم اندازه زمین است.

کسوف سالانه خورشیدی زمانی صورت می گیرد که ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و از آنجا که ماه کوچکتر به نظر می رسد در مقابل خورشید چون یک سکه سیاه و خورشید شبیه یک حلقه نورانی و آتشین است.

 

مهمان راه شیری

شهاب وار که منعکس کننده کمانی راه شیری ( در مرکز تصویر) است با سرعت به سمت زمین در جنوب فرانسه در حرکت است، این تصویر 17 می ( 28 اردیبهشت ) در بخش تصاویر شما مجله نشنال جغرافی توسط جروم کاسو ثبت شده است.

 

 
در ستاره‌ شناسی به قطعه‌ های صخره با فلز که در فضا شناوراند شهاب‌وار (Meteoroid) یا نیزک گفته می‌شود. شهاب وارها اکثرا اجسام ریزی بوده که در فضا حرکت می کنند. یک سیارک یا شهاب‌وار که وارد جو زمین می‌شود شهاب نام می‌گیرد. به خط درخشانی که بر اثر ورود شهاب‌وار یا حرکت آن در جو ایجاد می‌ شود شهاب ثاقِب گفته می‌شود که چندین ثانیه به طول می انجامد. زمانی که یک شهاب‌وار به سطح سیاره برخورد کند شهاب‌ سنگ (Meteorite) نامیده می‌ شود. هر ساله صدها تن غبار شهابی بر سطح زمین می نشیند.
 

هلال آتشین

این تصویر که از 630 کیلومتری بالای زمین توسط ماهواره هینود ژاپن گرفته شده حرکت ماه را به وضعیتی نشان می دهد که موجب ایجاد کسوف سالانه خورشیدی در روزهای 20 و 21 می (31 اردیبهشت و اول خرداد) شد.

 

 
آنتونی کوک فضانورد از رصدخانه گریفث در کالیفرنیا پیش از کسوف پیش بینی کرده بود که دانشمندان می توانند از این رویداد برای مطالعه فعالیت خورشید استفاده کنند. متصدی ماهواره هینود ژاپن نیز از فرصت کسوف استفاده کرد تا اطلاعاتی را برای بهبود توانایی این فضاپیما برای ثبت تصاویر ظریف در حلقه نور اطراف خورشید یا اتمسفر بالایی آن به دست آورد.
 

از دست دادن قدرت

سایوز روسی که فضانوردان آمریکایی و روسی را به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل می کند، پس از پرتاب از قزاقستان.

 

 
درحال حاضر فضاپیماهای روسیه تنها وسیله ناسا برای منتقل کردن فضانوردها به ایستگاه فضایی هستند. اما پرتاب موفقیت آمیز کپسول دراگون از شرکت خصوصی اسپیس ایکس می تواند تا سه سال آینده وسیله انتقال خدمه به ایستگاه فضایی باشد.
 

دونات گرد و خاکی

این عکس توسط یکی از فضانوردهای ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده، بخشهایی از دریاچه پاول در کلورادو است که در سال 1963 به واسطه ساخت سد گلن کنیون در رودخانه کلورادو ایجاد شده است.

تصویر دونات گرد و خاکی هزاران سال پیش شکل گرفت، زمانی که رودخانه به امید یافتن مسیر مستقیم به سمت مقصد نهایی خود که خلیج مکزیک است، از مسیر اصلی منحرف شد .

 

ترک زمین در غبار

تصویر ستاره دنباله داری گراد (C/2009 P1 ) که از طریق تلسکوپ نیومکزیکو گرفته شده تصویر قابل اعتمادی به رصدگران ارائه داده است. اگرچه این تصویر نشان دهنده پایان عبور اخیر گراد بوده است.

دنباله‌دار جسم کوچکی در منظومه شمسی است که معمولاً از غبار و یخ تشکیل شده و با نزدیک شدن به خورشید ذرات سطحی آن تبخیر شده و مانند دنباله به نظر می‌ رسد.