سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها اولین مأموریت فضایی دارای سرنشین چین/ استقرار 3فضانورد در فضا


اولین مأموریت فضایی دارای سرنشین چین/ استقرار 3فضانورد در فضا

بر اساس گزارشات موشک لانگ مارچ 2F  قرار است کپسول شنزو 9 را با سه فضانورد به آزمایشگاه فضایی اعزام کند که این پرواز نخستین پرواز دارای سرنشین چین به فضا است. آزمایشگاه فضایی چین از سال گذشته که به فضا پرتاب شد و تا کنون بدون هیچ سرنشینی باقی مانده است.

زو جیان پینگ - طراح ارشد برنامه فضایی چین اظهار داشت: کپسول شنزو 9 نخستین مأموریت فضایی دارای سرنشین چین است که قرار است به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ 1 متصل شود و سرنشینان آن در آزمایشگاه مستقر شوند این مأموریت می تواند نقطه عطفی برای برنامه اکتشاف فضایی چین باشد.

 

موشگ لانگ مارچ 2F که شنزو9 را از سکوی مرکز پرتاب ماهواره‌ای جیوکوآن به فضا پرتاب می کند

وی افزود: این مأموریت بدین معنا است که این فضاپیمای چینی می تواند یک شاتل میان زمین و فضا باشد و می تواند فضانوردان را به ایستگاه فضایی یا آزمایشگاه های فضایی منتقل کند.

براساس گزارش اسپیس، مأموریت شنزو 9 چین چهارمین پرواز فضایی از سوی کشور چین است که از سال 2003 تاکنون با انجام نخستین پرواز فضایی با شنزو 5 پیشرفتهای چشمگیری کرده است. چین سومین کشور جهان است که به فناوری پرواز فضایی دارای سرنشین دست می یابد. 

پیش از این روسیه و آمریکا تنها کشورهایی بودند که در این عرصه فعالیت می کردند.

 

اولین پرواز دارای سرنشین در سال 2003

براساس اعلام سازمان ملی فضایی چین، پس از پرتابهای موفقیت آمیز شنزو 4-1،‌ اولین ماموریت دارای سرنشین چین با شنزو 5 در 15 اکتبر سال 2003 انجام شد. با این پرواز 21 ساعته در مدار،‌ چین سومین کشوری شد که توانست به تکنولوژی فرستادن انسان به فضا دست پیدا کند.

دو سال بعد شنزو 6 توسعه یافت که دارای چندین ماموریت از جمله حمل چند فضانورد و پیاده‌روی فضایی بود. این فضاپیما توسط راکت لانگ‌مارچ 2F از مرکز پرتاب ماهواره‌ای جیوکوآن پرتاب شد.

 

مخالفت آمریکا با حضور چین در ایستگاه فضایی

با موفقیت شنزو-5،‌ چین درخواست پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی را مطرح کرد اما با مخالفت شدید آمریکا مواجه شد. مقامات چین نیز اعلام کردند که مستقلا اقدام به تاسیس یک ایستگاه فضایی خواهند کرد و بر این اساس پیشنهاد ساخت آزمایشگاه فضایی بدون سرنشین و باسرنشین را ارائه دادند.

ماه سپتامبر گذشته چین آزمایشگاه تیانگوگ 1 را به عنوان نمونه اولیه از یک ایستگاه فضایی آینده به مدار زمین فرستاد. این پرتاب با پرتاب فضاپیمای شنزو 8 که بدون سرنشین بود در ماه نوامبر همراه شد و با اتصال موفقیت آمیز کپسول به ایستگاه فضایی اکنون چین آماده انجام پروازهای فضایی دارای سرنشین است.

مأموریت شنزو 9، نخستین پرواز فضایی دارای سرنشین چین به مدار زمین خواهد بود. اوایل سال جاری مقامات برنامه فضایی چین اظهار داشتند که این سفر ممکن است نخستین سفر یک فضانورد زن چینی نیز باشد اما تصمیم نهایی در این رابطه هنوز اعلام نشده است.

براساس گزارش شینهوا، مقامات این برنامه تأکید کردند هنوز مجموعه ای از آزمایشهای فضاپیما و موشک و همچنین آموزش نهایی فضانوردان در آستانه این سفر از پیش برنامه ریز شده باقی مانده است.

طراحی کپسول فضایی چین براساس کپسول سایوز روسیه صورت گرفته است اما نمونه چینی آن دارای تغییرات قابل توجهی است.

تصویر منتشر شده از سوی دفتر مهندسی فضایی دارای سرنشین چین که موشک لانگ مارچ 2F را نشان می دهد که قرار است اواسط ماه ژوئن کپسول شنزن 9 را با سه سرنشین به آزمایشگاه فضایی تیانگونگ 1 پرتاب می کند

شنزو مانند سایوز ظرفیت حمل سه فضانورد را دارد اما برخلاف سایوز دارای صفحات خورشیدی است و می تواند پس از آنکه سرنشینان در کپسول سرنشین به زمین بازگردند در فضا بماند.

ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 به عنوان نمونه اولیه ایستگاه فضایی با هدف آزمایش تکنیکهای مورد نیاز برای یک ایستگاه بزرگتر چینی که درحال ساخت و توسعه بوده ساخته شده است. این آزمایشگاه دارای طول 10.4 و عرض 3.35 ومتر است و وزن آن 8500 کیلوگرم است.

 

پرتاب ایستگاه فضایی چین در سال 2020

مقامات فضایی چین اظهار داشتند که این کشور درحال توسعه یک ایستگاه فضایی 60 هزار کیلوگرمی هستند که از هفت آزمایشگاه فضایی تشکیل خواهد شد. قرار است این ایستگاه فضایی در سال 2020 به فضا پرتاب شود.

چین درحال حاضر یک برنامه اکتشاف فضایی سه بخشی را دنبال می کند که هدف نهایی آن فرود یک فضانورد در ماه است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی هیأت دولت چین در ماه دسامبر این کشور قصد دارد مجموعه فضاپیماهای رباتیکی را روی ماه فرود آورد و در سال 2016 یک مأموریت در ماه انجام دهد.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر