آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 راه اندازی نخستين سامانه‌ي فضايي ايران


راه اندازی نخستين سامانه‌ي فضايي ايران

در جریان بازدید رئیس جمهور از تاسیسات پرتاب و هدایت ماهواره در سمنان , نخستین شبه ماهواره ساخت داخل و یک موشک کاوشگر به فضا پرتاب شد. دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان صبح روز دوشنبه پس از افتتاح ماهواره‌ي «اميد»، اولين ماهواره‌ي داخلی جمهوري اسلامي ايران و ايستگاه هدايت و كنترل ماهواره در مدار ارتفاع پايين، هم‌چنين افتتاح پايگاه پرتاب فضايي با پرتاب راكت كاوشي به سخنراني در جمع شركت‌كنندگان در اين مراسم پرداخت.

 

رييس‌جمهور در ابتداي سخنانش با ابراز خرسندي و خوشحالي از حضور در اين جمع، اظهار داشت: بنده فرا رسيدن دهه‌ي فجر را به شما عزيزان، ملت ايران و جامعه‌ي بشري تبريك و تهنيت عرض مي‌كنم و خدا را سپاسگزارم كه اين توفيق را به ما داد كه در اين جشن ملي و جشن باشكوه در خدمت شما عزيزان و ياران انقلاب و پيشگامان عرصه‌ي علم و فن‌آوري حضور پيدا كنيم. ما در اين لحظات در جمع كساني هستيم كه عمرشان را براي پيشرفت ميهن اسلامي و تحقق آرمان‌هاي بلند انقلاب وقف كرده‌اند.

ماهواره «اميد» نخستين ماهواره جمهوري اسلامي ايران است. «اميد» يك ماهواره تحقيقاتي پيشرفته است كه به دست دانشمندان ايراني طراحي و ساخته شده است و در مدار ارتفاع پايين قرار مي‌گيرد.

اين ماهواره در آينده نزديك توسط ماهواره‌ بر ساخت داخل از پايگاه پرتاب فضايي ايران به مدار پرتاب مي‌شود. در اين پروژه دانشمندان و محقققان ايراني توانسته‌اند با اين پيشرفت گام ديگري در جهت بومي‌كردن صنايع فضايي بردارند و در واقع ساخت ماهواره اميد و ماهواره‌بر «سفير» از دستاوردهاي بزرگ اين حركت است؛ چنان‌كه ايران به عنوان يازدهمين كشوري كه توانمندي ارسال ماهواره به فضا را پيدا كرده، در بيست و نهمين سالگرد پیروزی انقلاب رونمايي ماهواره اميد را با حضور رييس‌جمهور جشن مي‌گيرد.

 گفتنی است اين ماهواره و سامانه پرتاب آن كاملا توسط كارشناسان كشورمان ساخته شده است. پرتاب اینگونه راکت ها مرحله مقدماتی پرتاب ماهواره به زمین عنوان و ماموریت آن شناسایی محیط پروازی قبل از پرتاب توصیف شده است. مراسم بازدید آقای احمدی نژاد و پرتاب موشک کاوشگر از شبکه خبر پخش شد.

ماهواره امید، نخستین ماهواره بومی ایرانی، یک ماهواره تحقیقاتی و پیشرفته است که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده است.این ماهواره در سال آینده توسط یک ماهواره بر (موشک حامل ماهواره) ساخت ایران به فضا پرتاب خواهد شد و در مدار ارتفاع پایین قرار خواهد گرفت. در بازدید آقای احمدی نژاد از تاسیسات فضایی جمهوری اسلامی، وزیران دفاع، دادگستری، علوم و تحقیقات فن آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات رئیس سازمان ملی جوانان و رئیس ستاد مشترک نیز حضور داشتند.

 

 

  منبع : isna -bbc