آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 سیاره سرخ به علت تراکم بالای سدیم قادر به میزبانی حیات نیست


سیاره سرخ به علت تراکم بالای سدیم قادر به میزبانی حیات نیست

براساس تازه ترین شواهد جمع آوری شده توسط یک کاوشگر ناسا که بر سطح مریخ می گردد، سیاره سرخ در بخش اعظم تاریخ خود به علت تراکم بالای سدیم قادر به میزبانی حیات نبوده است.

 تراکم بالای مواد معدنی در آب در مراحل اولیه مریخ، آن را حتی برای سرسخت ترین ارگانیسم های ذره بینی غیرقابل تحمل می کرده است. سرنخ های ضبط شده در صخره هایی که زمانی غرق در آب بود حاکی از آن است که محیط مریخ هم اسیدی و هم شور بوده است. این تحقیق توسط یکی از دو کاوشگر آژانس فضایی آمریکا بر مریخ به نام "آپورچونیتی" انجام شده است.

 

این مریخ نورد از چند ماه پیش مشغول معاینه صخره ها در یکی از دشت های کهن مریخ است.دکتر اندرو نال از اعضای تیم علمی کاوشگرهای مریخ، و زیست شناس دانشگاه هاروارد آمریکا در شهر کمبریج گفت که این یافته "حلقه را بر احتمال وجود حیات تنگ تر می کند." وی در نشست سالانه انجمن آمریکایی پیشبرد علوم در بوستون گفت که شرایط مریخ در 4 میلیارد سال گذشته برای پیدایش حیات بسیار چالش آمیز بوده است. او چنین توضیح داد: "محیط مریخ آکنده از نمک بوده است. در واقع آنقدر نمکی بوده که تنها تعداد انگشت شماری از ارگانیسم های شناخته شده (زمینی) تنها بختی اندک برای بقا در بهترین شرایط آنجا را داشته اند." دو مریخ نورد "اسپیریت" و "آپورچونیتی" اکنون بیش از 1400 روز را در مریخ گذرانده اند.

 

درحالی که ماموریت این دو کاوشگر رو به پایان است، ناسا برای ادامه تحقیقاتش در سیاره سرخ به واحد "فینکس" که قرار است 25 مه فرود آید امید بسته است. ماموریت "فینکس" در نزدیکی قطب شمال مریخ فرود خواهد آمد و هدف آن کاویدن سطح یخی آنجا برای یافتن آثار و شواهد احتمالی حیات میکروبی در گذشته یا امروز است. نمونه نسل بعدی کاوشگرها به نام "آزمایشگاه علمی مریخ" قرار است سال 2009 زمین را ترک کند و سال 2010 فرود آید.این کاوشگر که بزرگتر و سنگین تر از دو کاوشگر کنونی است، نمونه هایی از خاک و سنگ مریخ را جمع آوری کرده، و آنها را برای یافتن ترکیبات ارگانیک تحلیل خواهد کرد.

 

 

  منبع : bbc