آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 یک مهندس زن اولین فضانورد کره جنوبی


یک مهندس زن اولین فضانورد کره جنوبی

کره جنوبی اعلام کرده است که یک مهندس زن را بعنوان اولین فضانورد این کشور به فضا می فرستد. خانم یی حداقل یک هفته در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر خواهد بود. این خبر پس از آن اعلام شد که مقام های روسی نامزد اول این کشور را به دلیل نقض قوانین، رد صلاحیت کردند.یی سو-یئون 29 ساله، جایگزین کو سان 31 ساله خواهد شد و در ماه آوریل همراه با گروهی روسی راهی ایستگاه بین المللی فضایی خواهد شد. یک مقام ارشد روس اعلام کرد آژانس فضایی فدرال روسیه به این دلیل خواستار تغییر شده است که آقای کو قوانین مرکز آموزش این آژانس را زیرپا گذاشته است. ظاهرا از جمله موارد نقض قوانین، خارج کردن کتب و جزوات متعلق به این مرکز از محل بوده است، اما کره جنوبی این اتهام را بی اهمیت قلمداد کرده است.

 

آقای کو یک کتاب آموزشی را به کره جنوبی فرستاده بود، هرچند خود می گوید این اتفاق در اثر یک اشتباه رخ داده است.یکی از مقام های وزارت آموزش، علوم و فن آوری کره جنوبی اذعان کرد که آقای کو همچنین از یک کالج روسی کتابی را دریافت کرده بود که اجازه خواندن آن را نداشت.

این مقام که لی سنگ-موک نام دارد گفت: "روسها به این دلیل بر اطاعات از قوانین اصرار دارند که حتی کوچکترین اشتباهات می تواند در فضا تبعات بسیار زیادی داشته باشد." آقای کو از میان بیش از 36 هزار متقاضی انتخاب شده بود و در طی یک سال گذشته در روسیه مشغول تمرین بوده است.با تغییرات جدید، وقتی خانم یی با دو فضانورد روسی به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کند، آقای کو سمت فضانورد ذخیره را بر عهده خواهد داشت.


خانم یی به مدت هفت یا هشت روز در ایستگاه فضایی باقی خواهد ماند و مجموعه ای از آزمایشهای علمی را انجام خواهد داد.با انجام این ماموریت، کره جنوبی ششمین کشور آسیایی خواهد شد که فضانورد به فضا فرستاده است.

 

 

  منبع : BBC

  نويسنده  : آسمان پارس