آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 هاوكينگ بهار 87 به ايران مي‌آيد


هاوكينگ بهار 87 به ايران مي‌آيد

رئيس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي گفت: مقدمات سفر استفان هاوكينگ به ايران در بهار 87 انجام شده است.

محمد جواد لاريجاني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: پروفسور استفان هاوكينگ قرار بود از تاريخ 13 تا 22 ژوئيه (22 تا 31 تير) به ايران سفر كند اما به دليل مشكلات جسماني وي اين سفر به تعويق افتاد.

وي ادامه داد: بعد از اين كه مشكلات جسماني وي برطرف شد شرايط جوي و آب‌و هوايي ايران براي سفر وي مناسب نبود، هم اكنون مقدمات سفر اين دانشمند براي بهار 87 آماده شده است.

استفان هاوكينگ در سال 1942 در شهر اكسفورد به دنيا آمد. پس از پايان جنگ به شهر كوچكي به نام سنت آلبان در شمال لندن نقل مكان كرد و در آنجا به مدرسه رفت. پس از آن به دانشگاه آكسفورد رفت و در يونيورسيتي كالج اين دانشگاه فيزيك خواند. براي دكترا در زمينه كيهان‌شناسي به كمبريج رفت و زير نظر دنيس شاما كيهان شناس مشهور رساله خود را تدوين كرد. در سال 1973 به دپارتمان فيزيك نظري و رياضيات كاربردي دانشگاه كمبريج پيوست. از سال 1979 داراي كرسي استادي لوكاسي بوده است كه در سال 1663 به وصيت هانري لوكاس كه نماينده دانشگاه كمبريج در پارلمان انگلستان بود تأسيس گرديده بود. اين كرسي ابتدا در اختيار ايساك بارو و سپس ايساك نيوتون بوده است بعدها نيز در اختيار كسي چون ديراك قرار گرفت. كار علمي هاوكينگ بر روي قوانين اساسي طبيعت است.

وي با همكاري پنروز نشان داده است كه براساس نظريه گرانش انيشتين، كيهان (زمان و مكان) آغازي چون مهبانگ و پاياني چون سياه‌چاله دارد كه لزوم وحدت دو نظريه بزرگ قرن بيستم يعني مكانيك كوانتومي و نسبيت عام را آشكار ساخت. از كشفيات مهم او اين است كه سياه چاله چندان هم كه تصور مي شد سياه نيست و بايد به دلائل كوانتمي از خود تابش گرمايي كند و در نهايت تبخير گردد.

او داراي تعداد بسيار زيادي مقالات تخصصي است كتاب مهم او ساختار بزرگ مقايس مكان زمان است كه با همكاري ج اف آر اليس نوشته است. كتاب هاي تخصصي ديگري نيز نوشته است. به علاوه در راستاي عمومي سازي دانش نيز سه كتاب نوشته كه بسيار مورد توجه قرار گرفته است. تاريخ مختصر زمان كه جزو كتاب هاي بسيار پرفروش بود سياه چاله ها و ريزكيهانها و ساير مقالات و بالاخره جهان در پوست گردو. هاوكينگ داراي چندين درجه دكتري افتخاري و افتخارات و جوايز متعددي است عضو انجمن پادشاهي بريتانيا و آكادمي علوم ايالات متحده آمريكا است. هاوكينگ علي‌رغم مسائل و مشكلات ناشي از بيماري، زندگي نامتعارف شخصي خود را نيز دارد و داراي سه فرزند و يك نوه است. هاوكينگ در حال حاضر علاوه بر فعاليت تخصصي علمي در گسترش دانش براي عموم مردم و ايراد سخنراني فعال است. او نمادي از مقاومت در مقابل سختي‌ها و تسليم ناپذيري است. هاوكينگ 35 سال قبل به عنوان توريست براي بازديد از آثار تاريخي به ايران سفر كرد و اين نخستين سفر علمي وي به ايران است.

  

  منبع : farsnews