آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 نخستين مرحله نصب آزمايشگاه ايستگاه بين المللی فضائی انجام گرفت


نخستين مرحله نصب آزمايشگاه ايستگاه بين المللی فضائی انجام گرفت

فضانوردان مستقر در ايستگاه بين المللی فضائی نخستين راه پيمائی فضائی از پنج مرحله راه پيمائی های برنامه ريزی شده برای نصب يک آزمايشگاه فضائی ساخت ژاپن و يک ربات ساخت کانادا در ايستگاه بين المللی فضائی را به انجام رسانده اند.

دو فضانورد آمريکائی فضاپيمای اندوور امروز، جمعه ، برای نصب بازوهای هيدروليک به ربات کانادائی موسوم به دکستر، هفت ساعت را در فضای خارج از ايستگاه بين المللی فضائی گذراندند. اين ربات که از آن در انجام عمليات تعميراتی و نگهداری از ايستگاه بين المللی فضائی استفاده خواهد شد، زمان ماندن فضانوردان در خارج از ايستگاه برای چنين عملياتی را به نصف کاهش ميدهد. مهندسين کانادائی سعی ميکنند برای برطرف ساختن يک مشکل حرارتی که در ربات دکستر بروز کرده است، چاره ای پيدا کنند.

 

فضانوردانی که ماموريت راه پيمائی فضائی در خارج از ايستگاه بين المللی فضائی را انجام ميدهند در عين حال به همکاران خود در داخل ايستگاه برای انتقال دادن بخشی بزرگ از آزمايشگاه ژاپنی موسوم به کيبو از قسمت بار فضاپيمای اندوور به داخل ايستگاه بين المللی فضائی نيز کمک خواهند کرد.

فضاپيمای اندوور و هفت سرنشين آن روز پنجشنبه ، دو ساعت پس از پهلو گرفتن آن در ايستگاه بين المللی فضائی وارد اين ايستگاه شدند.

 

  منبع : voanews