آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 مدال نقره سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي اختراعات به آسمان نمای ایرانی


مدال نقره سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي اختراعات به آسمان نمای ایرانی

آسمان نمايي كه چندي پيش به همت یکی از منجمان اماتور کشورمان طراحي و ساخته شده بود، مدال نقره سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي اختراعات ، ابتكارات ژنو را به دست آورد.

 

اين آسمان نما در كلاس وسائل كمك آموزشي نمايشگاه ژنو (کلاس C ) ، مدال نقره را از آن خود كرد. لازم به ذكر است اين نمايشگاه باحضور45  كشور جهان برگزار شد و در رده تيمي جمهوري اسلامي ايران با 74 مدال ، مقام دوم را به دست آورد. همچنين مالزي و روسيه نيز در اين رقابت به ترتيب مقامهاي اول و سوم را كسب كردند

 

KRIAS پلانتاریمی است که در تابستان ١٣٨١ ساخته شده است .

 

اولین مبحثی که علاقه مندان به علم نجوم با آن آشنا میشوند صورفلکی می باشد که در پی فراگیری آن با ادوات کمک آموزشی همچون نقشه های آسمان ، کتابچه ها ، پلانتاریوم ها ، نرم افزارهای نجومی و .... برخورد میکنند ، که هر یک دارای مزایایی میباشند . پلانتاریوم ها نیز دو نوع میباشند . ساده و نوری که تقریبا دارای مزایا و معایب یکسانی میباشند . از عیوب بزرگ این پلانتاریوم ها میتوان به برونگرایی و عدم رعایت قدر ستارگان اشاره کرد .

 

 1_ برونگرایی :

 به این معنا می باشد که کلیه صور فلکی می بایست بر روی جایی نمایش داده شوند که این خود نیازمند به سازه ای مخصوص و متناسب با پلانتاریوم  می باشد . پلانتاریوم های ساده علی رغم عدم نیاز به سازه ، می بایست تصویر صور فلکی را روی آن دید KRIAS  پلانتاریومی می باشد که به منظور آموزش و توجیح برخی از مطالب نجومی بلاخص صور فلکی ، کره سماوی و ... طراحی و ساخته شده و از شاخص ترین مزایای این قسمت نسبت به انواع دیگر پلانتاریوم ها میتوان به رعایت قدر ستارگان و درونگرایی آن اشاره نمود . در پلانتاریوم KRIAS به دلیل درونگرایی ، دیگر نیازی به سازه نبوده و هنگام روشن کردن صور فلکی مورد نظر و امتداد خط دید کاربر با صورت فلکی پلانتاریوم میتوان صور فلکی حقیقی را دید که این امر باعث افزایش  راندمان آموزشی شده و این مطلب در مورد پلانتاریوم های دیگر صادق نیست .

 

 2 _ عدم رعایت قدر ستارگان :

 شدت نور ظاهری اجرام را قدر ستارگان گویند. (میزان انرژی نور رسیده در واحد سطح ) در پلانتاریوم های نوری و ساده این عمل را با بزرگ و کوچک نشان دادن ستارگان به نمایش میگذارند که این تکنیک ممکن است باعث این تصور شود که هر چه ستاره بزرگتر باشد شدت نور آن بیشتر است اما در پلانتاریوم KRIAS این مشکل با اختصاص دادن لامپLED که نور تک تک آنها متناسب با قدر ظاهری ستاره مورد نظر تنظیم شده ، رفع گردیده است . و در واقع با حل شدن این دو مسئله راندمان آموزشی ارتقائ یافته و علاوه بر آن برخی  دیگر از مباحث نجوم همچون تغییر مکان ظاهری صور فلکی با گذشت زمان ( فصلی و ساعتی ) را می توان توجیه نمود .

 

 

آقای کورش رکنی سازنده و مبتکر دستگاه آسمان نما

 

افتخارات این طرح :

 -     کسب عنوان دوم مسابقه ابتکار و خلاقیت در دانشگاه آزاد اسلامی . ( 1384)

 

-     طرح برگزیده ششمین جشنواره جوان خوارزمی . ( 1383)

 

-      ثبت طرح به عنوان ابتکار در جامعه مخترعین و مبتکرین . ( 1381)

 

-      تائید طرح توسط پرفسور کیاست پور استاد نجوم دانشگاه اصفهان . (1381)

 

 

 

اين موفقيت را به آقاي کورش ركني و جامعه نجوم ايران تبريك ميگوييم

 

  منبع : انجمن اختروش ایران

  نويسنده  : محمد رحیمی