آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 نیکس و هیدرا قمر های جدید پلوتو


نیکس و هیدرا قمر های جدید پلوتو

اتحادیه بین المللی نجوم نام های جدیدی را برای قمر های تازه کشف شده پلوتو انتخاب کرد که پیش از این S/2005 P 1 و S/2005 P 2 نام داشتند.

 

نیکس و هیدرا نام هایی است که از سوی اتحادیه بین المللی نجوم ( (IAUبرای دو قمر کوچک پلوتو ، برگزیده شده است. این دو قمر در ماه می سال  2005 توسط تلسکوپ هابل کشف شده  بودند .دانشمندان امیدوارند با مطالعه بر روی مدار و همچنین خواص فیزیکی این دو قمر بتوانند به اطلاعات مفیدی دست یابند این در حالی است که فضاپیمای New Horizons اکنون در حال حرکت به سوی پلوتو است و تا تابستان سال 2010 به آنجا خواهد  رسید و داده های بسیار مهمی از پلوتو ، کارن ، نیکس ، هیدرا و همچنین اجرام کمربند کویپر به زمین ارسال خواهد کرد .

ستاره شناسان 48 سال پس از کشف سیاره پلوتو موفق شدند کارن اولین قمر این سیاره را پیدا کنند(1978) و 27 سال دیگرطول کشید تا بار دیگر موفق به یافتن دو قمر دیگر از این سیاره یعنی نیکس و هیدرا شوند .اما شاید با فرستادن New Horizons اکتشافات آینده این چنین به درازا نکشد.

 

نیکس در افسانه اله هایی تاریکی و روشنای است که به نظر می رسد برای قمر تاریک منظومه شمسی پلوتو (که خود الهه ی زیر زمین است ) مناسب باشد و هیدرا در اسطوره های باستانی نام ماری نه سر است که آن هم بی ارتباط با سیاره نهم ! نیست.

 

 

  منبع : universetoday.com

  نويسنده  : محسن بختیار