آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 راه اندازی دوباره دوربین پیشرقته هابل


راه اندازی دوباره دوربین پیشرقته هابل

مهندسان ناسا در تلاشند با بررسی هرچه دقیق‌تر مشکل دوربین پیشرفته نقشه‌برداری تلسکوپ فضایی هابل، آن را برطرف کنند.

دوشنبه گذشته پیام‌هایی از تلسکوپ فضایی هابل به زمین مخابره شد که نشان می‌داد ولتاژ یکی از منابع تغذیه بیش از حد معمول است و دوربین برای پیش‌گیری از مشکلات احتمالی خاموش شده است. مهندسان به سرعت دوربین پیشرفته نقشه‌برداری را از مدار خارج کردند تا راحت‌تر بتوانند به تعمیر آن بپردازند و مشکلی برای دیگر ابزارهای هابل پیش نیاید. رصدهای هابل با دیگر ابزارهایش همچنان ادامه دارد.

اد رویت‌برگ، جانشین مدیر شاخه اخترفیزیک مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا و از مسوولان دوربین پیشرفته نقشه برداری گفت: مهندسان معتقدند به درک کامل از مساله و چگونگی برطرف کردن مشکل نایل شده‌اند و در جلسه روز پنج‌شنبه خود، راه‌های پیشنهادی ادامه کار تلسکوپ را در همایشی بررسی خواهند کرد. مدیران برنامه تلسکوپ فضایی هابل نیز اعلام کرده‌اند که دوربین ACS زودتر از سوم جولای شروع به کار نخواهد کرد. مسوولان ناسا برای روز جمعه گفتگویی مطبوعاتی را برنامه‌ریزی کرده‌اند تا مردم را در جریان تعمیرات این دوربین قرار دهند.

دوربین پیشرفته نقشه‌برداری، سومین نسل از تجهیزات این تلسکوپ است که در اسفندماه 2002 در سومین ماموریت هابل روی این تلسکوپ نصب شد. این دوربین به سه دوربین الکترونیکی مجهز است که از وضوح 18 میلیون نقطه (مگاپیکسل) برخوردار است و پرتوهای نور فرابنفش تا فروسرخ نزدیک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

  منبع : دفتر مرکزی ناسا