آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 موفقیت سومین راه‌پیمایی فضایی سرنشینان دیسکاور


موفقیت سومین راه‌پیمایی فضایی سرنشینان دیسکاور

فضانوردان دقایقی حساس را به تعمیر آسیب‌های احتمالی شاتل در فضا پرداختند

فضانوردان شاتل دیسکاوری موفق شدند سومین راه‌پیمایی فضایی ماموریت STS-121 را در ساعت 22:01 امشب به وقت تهران (2:31 به وقت تابستانی شرقی) با موفقیت به پایان برسانند. هدف از این راه‌پیمایی که هفت ساعت و یازده دقیقه به طول انجامید، آزمایش روش‌های تعمیر سپرهای حرارتی فضاپیمای رفت و برگشت دیسکاوری بود.

مایک فوسیوم و پیرس سلرز، متخصصان راه‌پیمایی فضایی که در دو راه‌پیمایی پیشین خود موفق عمل کرده بودند، این بار به سراغ قطعات از پیش آماده و آسیب دیده سپرهای حرارتی رفتند تا تعمیر اضطراری شاتل را تجربه کنند. در میان ابزارهای فراوانی که در این راه‌پیمایی استفاده شد، می‌توان به یک تفنگ شکاف‌پرکن معمولی اشاره کرد که برای شرایط فضایی سازگار شده بود.

 

 

 

 

فضانوردان هم‌چنین با استفاده از یک دوربین فروسرخ، به مدت شصت ثانیه از دو نمونه سفال‌های حرارتی آسیب‌دیده شاتل تصویربرداری کردند. این دوربین به شکلی ساخته شده که می‌تواند تغییرات گرادیان دما را اندازه‌گیری و آسیب‌های نامریی احتمالی را آشکار کند.

این ماموریت قرار بود پس از شش ساعت و نیم پایان پذیرد، اما نزدیک به پایان وقت تعیین‌شده، مرکز کنترل زمینی به فضانوردان اطلاع داد که آنها دقایق دیگری نیز فرصت دارند تا اگر کار دیگری خارج از برنامه باقی مانده باشد، انجامش دهند. فضانوردان نیز با استقبال از این خبر، مخزن آمونیاک روی تیر S1 ایستگاه فضایی را به قلابی در مخزن نقل و انتقال بار متصل کردند تا برای ماموریت بعدی شاتل در شهریورماه آماده باشد.

 

 

شرح عکس: این شکل عکس گرفتن فقط در فضا امکان پذیر است. فکر میکنید کدام یک از این دو تصویر اصلی است؟

 

 

 

 

همانند دو راه‌پیمایی فضایی قبلی، خلبان مارک کلی هدایت عملیات را برعهده داشت و لیزا نواک و استفانی ویلسون کنترل بازوهای روباتیک را برعهده داشتند. فرمانده استیو لیندسی نیز نظارت بر سیستم‌های دیسکاوری و سیستم‌های تصویری را برعهده داشت. سه سرنشین ایستگاه فضایی هم مانند روزهای قبل، لوازم اضافی ایستگاه را در مدول تدارکاتی لئوناردو جاسازی کردند. در روز جمعه، لئوناردو به مخزن بار شاتل منتقل خواهد شد تا همه چیز برای جداشدن شاتل از ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز شنبه مهیا شود.

 

 

  منبع : ناسا

  نويسنده  : ذوالفقار دانشی