آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 انوشه انصاری ، اولین زن داوطلب برای تور فضایی


انوشه انصاری ، اولین زن داوطلب برای تور فضایی

اولین فضانورد ایرانی درحالی تمرین‌های آماده‌سازی را پشت‌سر می‌گذارد که مقامات رسمی آژانس فضایی روسیه از پرواز او اظهار بی‌خبری می‌کنند

 

"آناتولی پرمینوف"، رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه، اعلام کرد که "انوشه انصاری"، میلیونر ایرانی الاصل آمریکایی و اولین زن داوطلب برای تور فضایی ، هنوزبه روس کاسموس درخواستی برای تور فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی ارایه نکرده است. پرمینوف اظهار داشت: "انصاری هنوز به ما مراجعه نکرده است. من از طریق مطبوعات درباره وی باخبر شدم. کمپانی آمریکایی "اسپایس ادونچرز" که از سوی روس کاسموس اختیار تام دارد، هنوز نتیجه جستجوی کاندیدای مناسب را ارائه نکرده است".

 

این درحالی است که پیش از این، اطلاع داده شده بود محتمل ترین کاندیدای "کرسی فضایی" در سفینه روسی "سایوز"، انوشه انصاری است.طبق اطلاعات یکی از سایت های فضایی معتبر خارجی، انوشه انصاری، معاینات کمیسیون پزشکی رادر روسیه با موفقیت سپری کرده و در ماه آوریل (فروردین سال آینده)، دوران آماده سازی پرواز را در مرکز فضایی گاگارین در حومه مسکو آغاز می کند.

انوشه انصاری پنجمین توریست و اولین زن در جهان خواهد بود که به این سفر یک هفته ای 20 میلیون دلاری میرود. وی که در ایران متولد شده، 39 سال دارد و دارای مدرک کارشناسی در رشته های مهندسی الکترونیک و مهندسی رایانه از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک از دانشگاه جورج واشنگتن است. وی یکی از بنیانگذاران بنیاد Ansari X-prize است که جایزه ای 10 میلیون دلاری برای پرواز موفقیت آمیز اولین سفینه فضایی شخصی با نام SpaceShipOne پرداخت کرده است.

اولین توریست، "دنیس تیتو"، آمریکایی ایتالیایی الاصلی بود که در سال 2001 به ایستگاه فضایی گام نهاد و پس از او، "مایکل شاتلورت" از آفریقای جنوبی در سال 2002 و "گئورگی اولسن"، مولتی میلیونر آمریکایی در سال 2005 به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کردند. چهارمین توریست، "دایسوکه انوموتو" ژاپنی است که قرار است پاییز امسال به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کند.

روس کاسموس امیدوار است که از اواخر سال 2009، 6 نفر را در هر گروه فضایی به ایستگاه فضایی اعزام کند که در آن صورت می توان در هر سال، 4 توریست را به فضا فرستاد. در آن هنگام از سفینه فضایی "کلیپر" استفاده خواهد شد.

 

 

  منبع : خبرگزاری نووستی روسیه

  نويسنده  : علی پزشکی