آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 دوره ای جدید فعالیت های خورشیدی آغاز شد


دوره ای جدید فعالیت های خورشیدی آغاز شد

دانشمندان پس از مدت ها انتظار توانستند نوعی ویژه از لکه های خورشیدی را مشاهده کنند که شروع دوره ای جدید از فعالیت های خورشیدی را نوید می دهد.

 

در 31 جولای لکه ای در خورشید متولد شد و پس از چند ساعت دوباره ناپدید شد . این نوع تغییرات در خورشید بسیار معمولی است و همواره رخ میدهد و ارزش چندانی ندارد اما این لکه با دیگر لکه های خورشیدی تفاوت داشت زیرا یک لکه ای وارونه بود .

 

David Hathaway از متخصصان فیزیک خورشیدی در این باره می گوید : ما منتظر مشاهده ی این نوع از لکه ها بودیم زیرا ظهور لکه های وارونه نشانه ی شروع دوه ای جدید از فعالیت های خورشیدی است.

 

 لکه های خورشیدی آهنربا هایی در اندازه ی سیارات هستند که توسط مولد مغناطیسی درون خورشید بوجود می آیند .این لکه ها مانند همه ی آهنربا ها دارای دو قطب N (شمال) و S (جنوب) هستند اما در این لکه ها بر خلاف معمول جای دو قطب مغناطیسی عوض شده است ، مشاهده ی این گونه لکه ها در خورشید بیانگر آغاز دوره ای جدید در فعالیت های این ستاره است .

 

 

یکی از نتایج فعالیت های خورشیدی بادهای خورشیدی است باد خورشیدی بطور پیوسته و با سرعت بین 200 تا 900 کیلومتر در ثانیه در فضای میان سیارات می‌وزد (رقم بین 400 تا 500 کیلومتر در ثانیه را می‌توان سرعت متوسط بادهای خورشید محسوب داشت) و ذراتی که بوسیله باد خورشیدی حمل می‌شوند حدود 4 تا 5 روز وقت لازم دارند تا به زمین برسند. باد خورشیدی شامل تعدادی الکترون و پروتون همراه با مقدار کمی یون های سنگین می‌باشد.مهمترین ذرات باد خورشیدی در فاصله خورشید تا زمین را ذرات آلفا (هسته هلیوم) تشکیل می‌دهند که حدود 4 تا 5 درصد مجموع ذرات را به خود اختصاص داده‌اند. تراکم متوسط این ذرات چیزی حدود در متر مکعب است که این رقم با فاکتوری معادل بیش از صد در تغییر است.

  

  منبع : universetoday

  نويسنده  : محسن بختیار