آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 شاتل فضایی آتلانتیس با موفقیت پرتاب شد


شاتل فضایی آتلانتیس با موفقیت پرتاب شد

سرانجام شاتل فضایی آتلانتیس پس از چند مرحله تاخیر ،به همراه شش سرنشین خود روز شنبه 18 شهریور ساعت 3:15 دقیقه به وقت گرینویچ ،زمین را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی ترک گفت. به گزارش سازمان هواشناسی پایگاه فضایی کندی وضعیت هوا نزدیک به 80 درصد برای این سفر مناسب بود.

 

 پیش از این ،پرتاب شاتل از ایستگاه فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدا به دلایل مختلف فنی (بروز نقص در منبع تغذیه شماره یک آتلانتیس و همچنین مشکل منبع تغذیه و سنسورهای سوختی شاتل) به تاخیر افتاده بود.خدمه شاتل به همراه شمار زیادی از متخصصین، بیش از چهار سال مشغول تدارک این ماموریت ویژه بودند.یکی از اهداف مهم این ماموریت تکمیل ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود. برنت جت فرمانده ماموریت در این باره می گوید: اس.تی.اس 115 یکی از پیچیده ترین ماموریت ها در تاریخ شاتل های فضایی می باشد.در این ماموریت  بیش از 1800 کیلو گرم تجهیزات به ایستگاه فضایی انتقال می یابد.همچنین برای ایجاد اتصالات الکتریکی سه بار راهپیمایی فضایی صورت خواهد گرفت.

 

شاتل فضایی آتلانتیس با نام OV-104 چهارمین شاتل از سری شاتل های ناسا می باشد. خدمه شاتل فضایی عبارتند از :برنت جت فرمانده پرواز،خلبان کریس فرگوسن به همراه متخصصین پرواز جو تنر، دن بوربنک ، هید استفانی-پایپر و استیو مک لین از آژانس فضایی کانادا.

 

شاتل فضایی آتلانتیس دوشنبه همین هفته به ایستگاه فضایی الحاق خواهد شد و پس ازسپری کردن 11 روز در فضا اگر همه چیز بر طبق پیش بینی ها به طور مطلوب پیش رود، شاتل 26 شهریور از ایستگاه جدا خواهد شد و در تاریخ 29 شهریور به زمین باز خواهد گشت. احتمال این می رود که به زمان تعیین شده این ماموریت یک روز اضافه گردد،بدین ترتیب فضانوردان می توانند عایق حرارتی شاتل را برسی نمایند تا از سلامت آن مطمئن گردند.اگر شاتل در تاریخ مذکور به فضا پرتاب نمی شد برای جلوگیری از ادغام این ماموریت با ماموریت سایوز، پرواز آتلانتیس تا دهه اول آبان ماه به تاخیر می افتاد.

 در طی هفته های آتی خدمه ایستگاه فضایی بسیار پر مشغله خواند بود.در این هنگام  پایان ماموریت شاتل فضایی آتلانتیس همزمان خواهد بود با آغاز ماموریت گردشگری فضایی سایوز که انوشه انصاری به عنوان نخستین زن توریست فضایی ایرانی در آن حضور خواهد داشت.

 

   منبع : nasa HQ,SpaceFlightNow

  نويسنده  : اسماعیل مروجی