آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 مکان قدیمی ترین ابرنواختران ثبت شده ، کشف شد


مکان قدیمی ترین ابرنواختران ثبت شده ، کشف شد

اختر شناسان چینی 185سال پیش از میلاد انفجار ستاره ای در آسمان را ثبت کرده بودند که احتمالا یک انفجار ابرنواختری بوده است و اکنون ستاره شناسان موفق شدند بقایای این ابرنواختر را مشاهده نمایند .

 

مشاهداتی که بتازگی توسط تلسکوپ فضایی اروپایی نیوتون و تلکوپ فضایی چندرای ناسا در اشعه X انجام شده بقایای ابرنواختر جوانی را نشان میدهد که زمان انفجار ستاره اش توسط انسان ها ثبت شده بود .

 

 

 

مطالعاتی که بتازگی توسط تلسکوپ های فضایی نیوتون و چندرا انجام شده بیانگر این موضوع است که بقایای ابرنواختر ‘RCW 86 بسیار جوان تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و با ابرنواختر ثبت شده توسط ستاره شناسان چین باستان در 185 سال قبل از میلاد مطابقت دارد .

 

هنگامی که یک ستاره بزرگ سوخت خود را به پایان برساند بر روی خودش خراب می شود و انفجار عظیمی رخ میدهد که می تواند به تنهایی به اندازه یک کهکشان بدرخشد . این انفجار عظیم موج شوکی را تولید می کند که باعث می شود لایه هایی از ستاره به فضا پرتاب شود دمای بالای این مواد باعث میشود تا هزاران سال از خود اشعه X  تولید کنند.

 مطالعات انجام شده نشان میدهد که بقایای ابرنواختر ‘RCW 86 حدود 2000 سال عمر دارد یعنی ستاره ی مادر آن در حدود 2000 سال پیش منفجر شده و  منجمان چینی آن روزگار درخشش خیره کننده ی آن در آسمان را ثبت کرده اند  .

 

البته نوشته های بجامانده بیانگر این است که ستاره شناسان آن روزگار ناگهان با ستاره ی روشنی در آسمان روبرو می شوند که ناگهان ظاهر شده بود و 8 ماه در آسمان نور افشانی می کرد آنها  گمان می کنند که با ستاره ای دنباله دار روبرو هستند اما پس از مدتی  تعجب می کنند زیرا برخلاف انتظار آنها ستاره ی نوظهور مانند ستاره های دنباله دار در آسمان حرکت نمی کند و مکانش نسبت به دیگر ستارگان ثابت است .

 

برای دانشمندان بسیار جالب است که بقایی ابرنواختری را ببینند که انفجار آن را گذشته گان ثبت کرده اند .

منبع : Esa/nasa

نويسنده  : محسن بختیار