نمای سه بعدی صورتک مریخی

مدارگرد سریع السیر مریخ در جدیدترین تصویر ارسالی خود توانست نمائی سه بعدی از صورت انسان بر روی مریخ را به نمایش بکشد.

 نمای صورتک مریخی : مشاهده این تصویر به شکل صورت انسان صرفا خطای دید بوده و در اصل چند تپه بزرگ و کوچک این شکل را تشکیل می دهند.

 

25 جولای 1976. روزی که همه ماجراها از آن تاریخ شروع شد. اولین اسطوره از افسانه فضاپیماهای وایکینگ. مدارگرد وایکینگ-1 ماجرا را 30 سال قبل آغاز کرد. جریان از این قرار بود که این فضاپیما در یکی از تصاویر ارسالی خود قسمتی از منطقه " سیدونیا " بر روی مریخ را که محیطی پست و هموار شامل کوهستان ها و تپه های فراوان بود به نمایش کشید. در مرکز تصویر نمای صورتی دیده می شد که بسیار شبیه به انسان بود. همه در تعجب بودند. چطور چنین شکلی ایجاد شده است؟ موضوع به سرعت در رسانه های عمومی گسترش یافت. بعضی درباره آن می گفتند که موجودات فضائی این صورتک را ساخته اند ! بعضی دیگر هم آن را مقبره مقدس موجودات مریخی می دانستند ! موضوع کم کم داشت جالب می شد که 6 روز بعد ناسا در تاریخ 31 جولای 1976 برای فرو نشاندن جو عمومی سریعا بیانیه ای را منتشر کرد. در آن نتیجه تحقیقات دانشمندان در این زمینه شرح داده شده بود. آنان به این نتیجه رسیده بودند که به علت روشنائی زیاد از حد این منطقه و نمای کج مدارگرد وایکینگ صرفا چند تپه بزرگ و کوچک که در کنار هم قرار داشتند به علت خطای دید توانسته اند این شکل را ایجاد کنند. نتیجه گیری آنان کاملا درست بود. همچنین فضاپیمای نقشه بردار سراسر مریخ 8 سال پیش در یکی از مراحل انجام کار خود بود که اتفاقی توانست از زاویه ای دیگر این صورتک را به نمایش بکشد. در آن تصویر دیگر خبری از صورت انسان بر روی مریخ نبود. بلکه فقط چند تپه بزرگ و کوچک در کنار هم دیده می شدند و حالا...                                   

نمای سه بعدی سریع السیر مریخ از صورتک : مقیاس تصویر 13.7 متر در هر پیکسل است.

 

مدارگرد سریع السیر مریخ که خود به این موضوع علاقمند شد تصمیم گرفت تا نمای دیگری از این ناحیه را به تصویر بکشد. کار خود را از 2 سال پیش آغاز کرد اما در این میان شانس با او یار نبود ! منطقه سینودیا که صورتک در آن واقع بود(40.75 درجه شمالی و 350.54 درجه شرقی مریخ) از دو سال پیش در زیر سایه ای از گرد و غبار موجود در سطح مریخ فرو رفت. دیگر مدارگرد نمی توانست آن ناحیه را مشاهده کند تا این که  امسال زمانی که کم کم اثرات گرد و غبار از روی منطقه پاک می شد فضاپیما فرصت را غنیمت شمرد و  با استفاده از دوربین قدرتمند خود تصویر جالبی از آن تهیه کرد. نمائی سه بعدی از صورتک مریخی که اطلاعاتی بی سابقه از این ناحیه را ارائه می کرد. کیفیت تصویر بسیار بالا بود. در این نما هم از صورتک مریخی چیزی جز تپه های بزرگ و کوچک نزدیک به هم دیده نمی شد. بله. سرانجام داستان های تخیلی که در مورد این صورتک مطرح شده بود و زمانی همه را نگران کرده بود به کمک تصاویر مدارگردهائی چون سریع السیر مریخ پایان رسید. این تنها نمونه ای نبود که بر روی مریخ مشاهده شد. قلب مریخی و لبخند صورتکی بر روی مریخ از دیگر موضوعات جالبی بودند که به خاطر خطای دید در تصاویر ارسال به گونه ای دیگر نمایش داده شدند.                                                                                                                            

                                                                                                      

 

 

  منبع : universeToday.com

  نويسنده  : علی پزشکی