آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 انوشه انصاری از سفر برگشت


انوشه انصاری از سفر برگشت

سرانجام نخستین ایرانی فضانورد پس از پشت سر گذاشتن سفر 9 روزه خود گامهای خود را بر زمین نهاد...

 

 

ارتباط مستقیم پایگاه فضائی بایکونور قزاقستان با ایستگاه فضائی بین المللی

 

و سرانجام اولین ایرانی فضانورد و اولین زن گردشگر فضائی انوشه انصاری امروز در ساعت 05:54 ایستگاه فضائی بین المللی را بدرود گفت و در ساعت 09:10 به وقت محلی در قزاقستان فرود آمد.(مشاهده پرواز از طریق ناسا تی.وی) سرپرست ماموریت بازگشت " پاول وینوگرادو " و مهندس پرواز "جفری ویلیامز " اشخاصی بودند که پس از پشت سر گذاشتن 6 ماه در ایستگاه فضائی همراه با انوشه انصاری راهی زمین شدند و دو نفر جای آنها را در ایستگاه فضائی گرفتند. سرانجام انوشه به آرزوی کودکی خود دست یافت. آرزویی که به گفته وی اگر در دوران کودکی آن را مطرح می کرد همه به او می خندیدند ولی با پشتکار خود توانست این آرزو را به واقعیتی محض برای همه تبدیل کند. انوشه انصاری علاوه بر انجام آزمایشاتی برای سازمان فضائی اروپا در ایستگاه اقدام به وبلاگ نویسی در فضا نیز کرد. وی سایت شخصی خویش را هر روز در ایستگاه به روز رسانی می کرد. طبق آخرین آمار در طول مدت سفر او 10 میلیون نفر در سراسر جهان از وبلاگ شخصی او بازدید کردند. بازتاب سفر انوشه انصاری چه در رسانه های داخلی و چه در رسانه های خارجی بسیار گسترده بود.                                                                                        

 

آخرین خداحافظی با خانواده و دوستان در لحظه داخل شدن به داخل فضاپیما

 

در بین رسانه های داخلی علاوه بر اینکه بسیاری از روزنامه های داخلی گزارش سفر او را منتشر کردند صدا و سیما نیز بخشی از برنامه های خود را به این سفر اختصاص داد. دو ویزه برنامه آسمان شب در خصوص سفر انوشه و نمایش مستقیم پرواز فضاپیمای سایوز از شبکه جام جم بخشی از این امور بودند. از همه مهمتر بیانیه سازمان فضائی ایران به ریاست دکتر محمود احمدی نزاد ریاست جمهوری در مرود سفر انصاری موضوعی بود که به سرعت در بین رسانه های عمومی گسترش یافت. در این میان نقش سایتهای اطلاع رسانی نجومی در ایران نظیر پارس اسکای و اسپیس ساینس کمتر از سایر گروهای خبری نبود. در بین رسانه های خارجی سایتهای معتبر و رسانه مشهور ناسا.تی وی بخش نسبتا زیادی از وقت خود را به گفت و گو درباره این سفر اختصاص دادند. جای تعجب دارد که با این همه پشتیبانی خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و روزنامه ها باز رسانه های خارجی انوشه را فرد آمریکائی به حساب می آورند و هیچ صحبتی از ایرانی بودن آن نمی کنند!                                                                                     

 

لحظات پرتاب فضاپیمای سایوز حامل انوشه انصاری و دو فضانورد دیگر

                 

 

انوشه در مدتی که در ایستگاه فضائی به سر برد به انجام آزمایشات جالب دیگری نظیر شستن موهای خود با شامپو پرداخت که به گفته خود وی به خاطر بی وزنی کاری سخت و طاقت فرسا است. وی بسیاری از علاقمندان به سفرهای فضائی را با انجام آزمایشات بسیار ساده آشنا کرد. انوشه برای ابراز طرفداری خویش از صلح با لباسی که پرچم ایران و آمریکا بر روی آن نقش بسته بود با زمینیان ارتباط تصویری برقرار می کرد. بسیاری در ایستگاه فضائی نظیر همسفر او مایکل تیورین به خاطر پشتکار وی در این زمینه از او استقبال کردند. انوشه در هنگام بازگشت حامل عروسک میشا بود که فرمانده ایستگاه میشا تورین به خاطر تشکر از زحمات وی در عرصه گسترش فناوری فضائی به او اهدا کرد. پس از بازگشت انوشه همسر او حمید انصاری وی را در هلیکوپتر ملاقات کرد. انوشه پس از بازگشت اعلام کرد که این اولین گامهای او در گسترش سفرهای فضائی بوده و در برنامه خود مسافرتهای دیگری را نیز گنجانده است. و اینک انوشه انصاری به آرزوی کودکی خود دست یافت. آیا این گام کوچک می تواند گامهائی بزرگ از سوی ایرانیان غیور کشورمان را در آینده به ارمغان آورد؟                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

انوشه انصاری : اولین ایرانی فضانورد و فردی که این سفر را مقدمه ای برای سفرهای بعدی خویش قرار داده است.