آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 مکان قرار گیری مریخ نورد Opportunity از دوربین MRO


مکان قرار گیری مریخ نورد Opportunity از دوربین MRO

چند هفته بیشتر نیست که فضا پیما و مدارگرد مریخ گرد با نام MRO (Mars Reconnaissance Orbiter)به مدار مناسب خود بر فرازمریخ رسیده است. و چند روزی هم بیشتر از آزمایش موفق دوربین ها و اجزا دیگر این فضا پیما نگذشته است. انتظار دانشمندان این بود که این مدارگرد با توجه به تجهیزات تصویر برداری و طیف نگاری بسیار پیشرفته ای که همراه دارد اطلاعات و تصاویر دقیقی از مریخ برای ما ارسال کند.

 

گویا ناسا هم اکنون به هدف خود رسیده است. تصویر بسیار دقیقی که MRO طی روزهای گذشته از مکان قرار گیری مریخ نورد Opportunity ارسال کرده جزییات بسیار زیادی از مکان قرار گیری این مریخ نورد به نمایش گذاشته است.

 مریخ نورد موفق آپورچونیتی چند روزی است که ارام ارام خود را به دهانه ویکتوریا رسانده است. در یکی از گردش های مریخ گرد MRO به دور مریخ , تصویری بسیار زیبا همراه با جزییات ارسال شده است که نشان میدهد تمامی مراحل قرار گیری MRO در مدارش و همینطور ازمایش سلامت دوربین های بسیار دقیق آن همراه با موفقیت بوده است.

 

 قابل ذکر است که دکتر فیروز نادری دانشمند ایرانی و مدیر ارشد سازمان فضایی ناسا مدیر این ماموریت  مریخ نیز هستند. این یکی از پروژه های مهم مریخ است که به گفته دکتر فیروز نادری بخشی از اطلاعات بدست آمده از آن راه را برای فرود یکی دیگر از مریخ نوردهای ناسا طی سالهایآینده هموار خواهد کرد. MSL مریخ نوردی است که در سال 2010 به مریخ رسیده , همانند دو مریخ نورد کنونی است. MSL در سطح سیاره سرخ به کاوش و مطالعه بر روی بقایای احتمالی حیات و نشانه هایی از آن خواهد بود.

 

 نقطه سیاه رنگ همان مریخ نورد آپورچونیتی است که به مدد توان تفکیک بسیار بالای مریخ نورد MRO قابل مشاهده شده اس. ردپای مریخ نورد نیز به وضوح در این تصویر در سمت چپ مکان قرار گیری آن نمایش داده شده است. 

 

 

 در تصویر سیاه و سفید جزییات دیگری نیز قابل مشاهد است