آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 جستجوی سیارات فرا خورشیدی


جستجوی سیارات فرا خورشیدی

در طی یک دهه جستجو اخترشناسان توانسته اند دویست سیاره فرا خورشیدی را کشف کنند. علاوه بر این با استفاده از شبیه سازی های رایانه ای شمار سیارات فرا خورشیدی قابل سکونت در اطراف ستارگان نیز محاسبه گردیده است.

  

دانشمندان قصد دارند در دهه آتی با استفاده از  SIM  (ماموریت تداخل سنجی فضایی ) به جستجوی و بررسی سیارات فرا خورشیدی بویژه سیارات زمین مانند بپردازند. سیاراتی که دارا ویژگی هایی مشابه ای مانند جرم و مدار گردش، با زمین باشند .به بیان دیگر نباید فاصله این سیارات با ستاره مادر بسیار زیاد و یا کم باشد.به عقیده دانشمندان در سطح و اتمسفر سیاراتی که دارای چنین ویژگی هایی هستند(جرم و...)به احتمال زیاد آب مایع نیز وجود دارد و در نتیجه می توانند پذیرای حیات باشند.

به عقیده متخصصین این پروژه در بررسی هایی که پیرامون صد و بیست ستاره منتخب (ستارگانی که احتمال وجود سیارات فرا خورشیدی در اطرافشان زیاد است) به عمل خواهد آمد،ماموریت SIM قابلیت جستجوی این اجرام را خواهد داشت:

 

این در حالی است که شمار ستارگانی که سیارات فرا خورشیدی با ابعادی برابر نپتون در اطراف شان وجود  دارند، به بیش از  دو هزار عدد نیز می رسد.

   

 

تمامی سیاراتی که در این ماموریت کشف خواهند شد به عنوان هدف ماموریت بعدی تحت عنوان جستجوگر سیارات زمین مانند محسوب می گردند؛ این ماموریت به جستجوی دقیق و مستقیم سیارات قابل سکونت و همچنین بررسی  آثار حیاتی آنان اختصاص خواهد داشت.

 

 در فهرست ستارگانی که SIM به جستجوی آنها برای یافتن سیارات فرا خورشیدی خواهد پرداخت،شش نام آشنا به چشم می خورد که همه ما کمابیش این ستارگان  را در آسمان شب  دیده ایم.

 -          شباهنگ ( شعرای یمانی) در صورت فلکی کلب اکبر  درخشان ترین ستاره آسمان شب.

 -          نسر طایر در صورت فلکی عقاب ، از مجموعه مثلث تابستانی

-          آلفا قنطورس از نزدیک ترین ستارگان به خورشید

  

 

 

 نمایی خیالی از SIM

 

 گزارشی از این تحقیقات در مجله انجمن نجوم پاسیفیک توسط جوزف کاتنزاریت،مایکل شائو،استفن آنوین آنجل تنر و جفری یو (از آزمایشگاه موتور های پیشران ناسا) در سپتامبر سال جاری به چاپ رسیده است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون ماموریت SIM به آدرس زیر مراجعه نمایید

 http://planetquest.jpl.nasa.gov/SIM/sim_index.cfm

 

 

 

 

  منبع : nasa / SPACE FLIGHT NOW

  نويسنده  : اسماعیل مروجی