آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 آب اخيرا بر سطح مريخ جريان يافته است


آب اخيرا بر سطح مريخ جريان يافته است

ناسا اعلام کرد شواهد "قانع کننده ای" يافته است دال بر آنکه آب در شکل مايع آن اخيرا بر سطح مريخ جاری شده است.

اين يافته بر وزن نظريه هايی که می گويد مريخ احتمالا دارای شرايط لازم برای پيدايش حيات است می افزايد.ظاهر اين آبراهه ها که در عکس های يکی از ماهواره های ناسا آشکار شده حاکی از آن است که آب احتمالا در چند سال اخير روی سطح سياره سرخ جريان داشته است.

 

با اين حال برخی دانشمندان فکر می کنند که اين آبراهه های تازه می تواند ناشی از جاری شدن دی اکسيد کربن مايع بوده باشد.دانشمندان با مشاهده اين شيارها در عکس های فضاپيمای "ام جی اس" (مطالعه گر سراسری مريخ) نتيجه گيری کرده اند که عمر آنها زياد نيست و در اثر جاری شدن تندآب ها از صخره ها و ديواره های گودال های سطح اين سياره به وجود آمده است.

 

آبراهه هايی مانند آنچه در عکس ديده می شود احتمالا ناشی از جاری شدن آب است

 

دانشمندان مرکز "سيستم های علوم فضايی" مستقر در شهر سن ديه گو در جنوب کاليفرنيا که دوربينی بر "ام جی اس" را کنترل می کنند در جستجوی شواهد آب تصميم گرفتند برای بار دوم از هزاران آبراهه عکس بگيرند.از جمله دو آبراهه که ابتدا در سال های 1999 و 2001 از آنها عکس گرفته شده بود بار ديگر در سال های 2004 و 2005 مورد عکسبرداری قرار گرفتند. براساس اين مطالعه تغييرات به وجود آمده در اين مدت حاکی از جاری شدن آب از اين گودال هاست.در هر دو مورد دانشمندان رسوب هايی به رنگ روشن در آبراهه ها يافتند که در عکس های اوليه وجود نداشت.آنها نتيجه گيری کردند که اين رسوبات - که احتمالا گل، نمک يا برفک است - در اثر جاری شدن آب در سال های اخير به جا مانده است.

 

رسوب آب يا دی اکسيد کربن؟

 ساير دانشمندان فکر می کنند که ممکن است آبراهه هايی از اين نوع نه در اثر جريان آب بلکه دی اکسيد کربن مايع به وجود آمده باشند.به گفته آنها مدل های کامپيوتری از پوسته مريخ دال بر آن است که آب می تواند تنها در عمق چند کيلومتری مريخ وجود داشته باشد. در عوض دی اکسيد کربن مايع می تواند در فاصله ای بسيار نزديک تر به سطح جايی که دما گاهی تا منهای 107 درجه سانتيگراد افت می کند وجود داشته باشد.اودِد آهارونسون، استاديار علوم سياره ای در موسسه تکنولوژی کاليفرنيا (کلتک) می گويد هرچند تعبير مربوط به جاری شدن اخير آب در مريخ قوی است اما تنها يکی از توضيحات ممکن است.وی گفت لازم است مطالعات بيشتری انجام تا قطعی شود اين رسوبات مثلا ناشی از نشستن غبار نيست.

 

تماس راديويی با فضاپيمای "ام جی اس" ماه گذشته به طور ناگهانی قطع شد. تلاش ها برای يافتن اين ماهواره که از سال 1996 سرگرم نقشه برداری از مريخ بوده است به جايی نرسيده و بيم آن می رود که برای هميشه از دست رفته باشد.دو مريخ نورد ناسا که در سال 2004 بر آن فرود آمدند نيز شواهد بسيار قدرتمندی از جاری شدن آب در گذشته های دور بر سطح اين سياره فراهم کرده اند.

 

 

  منبع : BBC news

  نويسنده  : محمد رحيمي