آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 تصاویر اولین فضاپیمای تصویربرداری سه بعدی خورشیدی


تصاویر اولین فضاپیمای تصویربرداری سه بعدی خورشیدی

پروژه STEREO، دانشمندان را قادر خواهد ساخت تا برای اولین بار، تصاویری سه بعدی از سطح خورشید دریافت نمایند. این تصاویر، سطح پرآشوب خورشید و تاثیر طوفان های سطحی خورشیدی بر منظومه شمسی را آشکار خواهند نمود؛ اطلاعاتی که برای کشف تاثیر خورشید بر اوضاع جوی در فضا، بسیار ذیقیمت می باشند.

  

درست همان گونه که انحراف و فاصله جزئی بین چشم های انسان، امکان درک عمق تصویر را به انسان می دهد، قرارگیری این دو ماهواره در مدارهای تعیین شده نیز، امکان تهیه تصاویر سه بعدی از خورشید را فراهم می نماید. این نحوه قرارگیری فضاپیماها، هم چنین به آن ها این امکان را می دهد تا نسبت به اندازه گیری سرعت ذرات ساطع شده از سطح خورشید و میدان مغناطیسی اطراف خورشید نیز اقدام نمایند.

این دو رصدخانه فضایی، طی ماموریت دوساله شان، اطلاعات ارزشمندی راجع به چگونگی شکل گیری خورشید، سیر تکامل و تغییرات رخ داده در آن و تاثیرات بین سیاره ای ناشی از انفجارهای رخ داده در سطح خورشید و توده های جرم ناشی از آن که از سطح خورشید خارج می شوند – از سهمگین ترین انفجارات موجود در منظومه شمسی – به زمین ارسال خواهند نمود.

توانایی پیش بینی نمودن این انفجارها و آتشفشان های سطح خورشید، این امکان را به ماهواره ها و شبکه های انتقال نیرو در سطح زمین می دهد تا زمان کافی برای افزایش و به کارگیری اقدامات ایمنی داشته باشند و هم چنین درک بهتر این پدیده ها، به مهندسان و متخصصان کمک می نماید تا سیستم هایی ایمن تر و کارآتر را طراحی نمایند.

 اطلاعات بیشتر :

 http://www.nasa.gov/mission_pages/stereo/main/index.html

  

  منبع : STEREO PROJECT

  نويسنده  : محمد رحيمي