آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1384 کاوشگر هویگنس در راه تیتان


کاوشگر هویگنس در راه تیتان

کاوشگر هویگنس ، در 25 دسامبر(5 دی) ، با موفقیت از فضاپیمای کاسینی جدا شد و به سمت تیتان به راه افتاد .

این کاوشگر در 14 ژانویه(25 دی) وارد جو تیتان خواهد شد . این جدایی به وقت جهانی در ساعتUTC  02:00 اتفاق افتاد . چندین دقیقه بعد به سمت زمین بازگشت و خبر جدایی هویگنس را ارسال کرد . دکتر دیوید سافوود ، از مرکز اسا ، می گوید : « این جدایی پس از 7 سال همراهی کاسینی و هویگنس اتفاق افتاد . هر کدام از این دو سفینه به راه خود ادامه می دهند اما ما انتظارداریم که آنها با حفظ ارتباط خود این ماموریت را با موفقیت به پایان برسانند . اکنون همه امید وتوجه ما به دریافت داده های دنیای جدیدی است که اکتشاف آن در رؤیای ما بود . »

 

 مرحله پایانی ادیسه هفت ساله

 ماموریت کاسینی- هویگنس ، پروژه مشترک ناسا و اسا و آسی ، در 15 اکتبر 1997 م ، باپرتاب از مرکز کیپ کاناورال ، آغاز شد . مجموع وزن هردو سفینه 5548 کیلوگرم بود . بمنظور کسب سرعت لازم برای رفتن به سمت زحل ، این مجبور شدند دو بار به دور ناهید ، یک بار به دور زمین ، و یک بار به دور مشتری بچرخند . در یک ژوئن ، کاسینی اولین فضاپیمایی بود که در یک مدار بدور زحل می چرخید . در17 دسامبر طی یک مانور به سمت تیتان حرکت کرد . ودر 22 دسامبر هویگنس را برای حرکت به سوی تیتان آماده کرد .20 روز از زمان جدایی طول می کشد  تا هویگنس به جو تیتان برسد . درحال حاضر سیستمهای این کاوشگر خاموش می باشد واین وضع تا 4روز قبل از رسیدن ادامه خواهد داشت .

 

کاوش جو تیتان

 هویگنس قرار است در14 ژانویه در ساعتUTC  09:06  به وقت جهانی با سرعت 6 کیلومتر بر ثانیه وتحت زاویه فرود 65 درجه وارد جوتیتان شود . هدف نیمکره جنوبی می باشد . سفینه در مدت 3 دقیقه سرعت خود را به 4/0 کیلومتر بر ثانیه کاهش می دهد وپس از 5/2 ثانیه چتر فرود باز می شود . سپس پوش حفاظتی سفینه باز شده و به ابزار های کاوشگر اجازه می دهد تا به جمع آوری داده های علمی بپردازند .این داده ها پس ازجمع آوری به کاسینی واز آنجا به زمین ارسال خواهد شد .

 

پس از 15 دقیقه چتر اصلی هویگنس جدا خواهد شد و یک نشانگر 3 متری برای تعیین عمق فرود از سفینه آویزان خواهد شد . جمع آوری داده ها تازمانی که باطری ها کار کنند ادامه خواهد یافت . کاسینی هم تاحدود 130 دقیقه پس از فرود نهایی ، در منطقه فرود ، دربالای افق دیده می شود .

 

شناخت جو تیتان بدلیل فراوانی نیتروژن می تواند ما را در درک چگونگی پیدایش حیات روی زمین یاری کند . چون تصور می شود شرایط فعلی تیتان شباهت زیادی به دوران قبل از شکل گیری حیات روی زمین دارد.

   منبع : universetoday

  نويسنده  : مهدی اسحاقی