لکه جدیدی در مشتری

لکه سرخ بزرگ مشتری که از صدها سال پيش آذين بخش لايه ابر ضخيم اين سياره بوده، جفت تازه ای پيدا کرده است.

 

هم اکنون يک لکه سرخ تازه درحال شکل گيری روی اين سياره عظيم گازی است که منجمان آژانس فضايی آمريکا آن را "سرخ اصغر" (Red Jr) نام گذاشته اند.

هر دو لکه سرخ در واقع توفان های عظيمی در لايه ابر مشتری هستند، اما دانشمندان نمی دانند رنگ سرخ آجری بارز آنها از کجا می آيد.

 

دانشمندان ناسا گزارش داده اند که لکه تازه از لحاظ ابعاد تقريبا نصف "لکه سرخ بزرگ" (جی آر اس) و دقيقا همان رنگ است.

اين توفان تازه که رسما "بيضی بی ای" (Oval BA) نامگذاری شده است، ابتدا در سال 2000 مشاهده شد که حاصل برخورد و ادغام سه لکه کوچکتر بود.

 

رنگ های متغير

 "بيضی بی ای" در ابتدا سفيد بود، يعنی همان رنگ لکه های کوچکتر تشکيل دهنده اش. اما در چند سال اخير به تدريج تغيير شکل داده است.

 

کريستوفر گو، منجم آماتور از فيليپين که با پشتکار اين لکه را رصد کرده است می گويد: "بيضی در نوامبر 2005 سفيد بود. در ماه دسامبر همان سال به تدريج قهوه ای شد و بالاخره چند هفته قبل به سرخ تغيير کرد."

 

برخی دانشمندان معتقدند که لکه سرخ بزرگ مشتری که قطر آن دو برابر زمين است و حداقل 300 سال قبل تشکيل شد، احتمالا به همين ترتيب، يعنی در اثر ادغام لکه های کوچکتر به وجود آمده است. 

دکتر گلن اورتون، منجم آزمايشگاه رانش جت در ناسا که توفان های مشتری و ساير سيارات عظيم را مطالعه می کند گفت: "اين خيلی قانع کننده است. ما برای ساليان سال سرگرم نظارت بر مشتری بوده ايم تا ببينيم آقای بيضی بی ای قرمز می شود يا نه که به نظر می رسد چنين است."

 

هيچ کس کاملا مطمئن نيست چرا رنگ "جی آر اس" قرمز است.

 يک نظريه حاکيست که توفان موادی را از اعماق لايه ضخيم ابرهای مشتری لايروبی می کند و به سطح می آورد. سپس اين مواد مرکب که دارای رنگ های متغير هستند، در اثر برخورد اشعه فرابنفش خورشيد سرخ جلوه می کنند.

 

دانشمندان می گويند بيضی بی ای شايد آنقدر قدرتمند شده باشد که بتواند مانند همتای بزرگتر خود اين مواد را به سطح بياورد و در نتيجه قرمز شود.

  

  منبع : BBC news