آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1384 مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین


مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین

 كشف استعدادهای خلاق دانشجویان و گسترش و توسعه فرایند ارتباط با صنایع هوایی کشور , در مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین

 

پژوهشکده شهید رضایی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف با همكاری اساتید دانشكده هوافضا، به منظور گسترش علوم وابسته به طراحی و ساخت وسایل پرنده، در نظر دارد مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین را برگزار نماید. هدف از این مسابقه، كشف استعدادهای خلاق دانشجویان و گسترش و توسعه فرایند ارتباط با صنایع هوایی کشور است

 

اصول كلی رقابت

مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین یک مسابقه ملی و منطقهای است - مشابه مسابقات علمی و تکنولوژیک رایج در دنیا همانند X-PRIZE و Formula-1 - که در نظر است با حمایتهای مسئولین، همه ساله برگزارگردد.

هدف از این مسابقه تحریک جامعه علمی و مهندسی دانشجویی کشور در خلق ویا بهکارگیری صحیح زمینههای زیر است:

1. شکل و ساختارهای وسایل پرنده

2. بكارگیری مواد و روشهای ساخت

3. بكارگیری موتورهای کوچک

4. پیادهسازی و یا ابداع روشهای هدایت

5. پیادهسازی سیستمهای کنترل

این مسابقه هرساله و در سه مرحله برگزار میگردد كه در هر مرحله شركت كنندگان از دیدگاههای فوق و از نظر قدرت پیادهسازی و بكارگیری سیستمهای شناخته شده و یا ابداعات جدید مورد ارزیابی قرار میگیرند. به لحاظ طبیعت اجرایی مسابقه، كلیه موارد فوق منحصرا در زمینه هواپیماهای کوچک خواهد بود.

 

ساختار تیم های شركت كننده

 هر تیم شركت كننده میپذیرد که در طول برگزاری مسابقه از مقررات یاد شده در این بخش و نیز پیوست 3 پیروی نماید. رعایت نکردن هریک از مقررات، در كمیته اجرایی مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد گردید.

الف) هر تیم شركتكننده میتواند از حداقل 4 نفر و حد اكثر 8 نفر تشكیل گردد.

ب) یك فرد فقط میتواند در یك تیم عضویت داشته باشد.

پ) جابجایی افراد تیمها فقط یکبار و با موافقت كمیته اجرایی امكانپذیر است، كه طی فرایند مدونی صورت میپذیرد.

ت) هر تیم شركت كننده یك نام برای خود انتخاب و به كمیته علمی و اجرایی اعلام مینماید. این نام در طول سه مرحله از مسابقه ثابت باقی میماند.

ث) یكنفر از اعضای تیم بهعنوان مسئول تیم در هنگام ثبتنام به كمیته اجرایی معرفی میگردد.

ج) تعداد افراد یك تیم در هر مرحله از مسابقه ثابت باقی میماند ولی بعد از پایان هر مرحله تیمها میتوانند تا حداکثر 50% ترکیب تیم خود را تغییر دهند. این تغییرات توسط مسئول تیم اعمال میشود.

چ) حداقل 2 نفر از اعضای هر تیم در هر مرحله از مسابقه باید دانشجوی یكی از مقاطع تحصیلی دانشگاههای رسمی کشور باشند.

ح) هر یک از اعضای تیم میبایست در هنگام ثبتنام در یک صفحهی A4 فعالیتهای علمی و تجربی گذشتهی خود را اعلام نماید.

خ) هرتیم میتواند با هماهنگی کمیتهاجرایی یك حامی داشته باشد و از امكانات و تسهیلات آن استفاده نماید. این حامی در هر مرحله از مسابقه میتواند معرفی شود.

 

 

فرایند های علمی و تجربی قابل پذیرش

هرچند استفاده از تجربیات مختلف و متفاوت در طراحی قابل قبول است، ولی بهلحاظ امکان بهینهیابی طرحها در شرایط مساوی، هر تیم شركتكننده در طول برگزاری مسابقه میپذیرد از روشهای علمی شناختهشده در این بخش پیروی نماید. در صورتی كه تیمی تمایل به استفاده از روشهای شناختهشده نداشته باشد، میتواند روش مورد استفاده خود را به كمیتهعلمی ارایه نماید و كمیتهعلمی موضوع را مورد بررسی قرار داده و تصمیمات لازم را جهت اجرا به كمیتهاجرایی اعلام مینماید.

الف) هر تیم موظف است، روش كلی و دلایل انتخاب ویا اندازهگذاری هر پارامتر طراحی پرنده خود را، در حد رایج و عرف مهندسی بیان نماید. ذکر دلایل بیشتر برای هر انتخاب بهعنوان قدرت تیم طراحی تلقی شده و موجب كسب امتیاز بیشتر است.

ب) هر پارامتری كه در جدول پارامترهای طراحی نباشد، یك پارامتر ضمنی تلقی میگردد، به این مفهوم كه بطور ضمنی و در طول فرایند طراحی مقدار آن از روی سایر پارامترها بدست آمده و تصمیمگیری خاصی برای آن نشدهاست. کمبودن تعداد این پارامترها بهعنوان قدرت تیم تلقی شده و امتیاز بیشتری به تیم تعلق میگیرد.

پ) به پارامترهای ضمنی در صورتی كه تاثیر آنها روی رفتار هواپیما تجزیه و تحلیل گردد امتیاز تعلق میگیرد .

ت) لازم است نحوهی مقدارگذاری هر پارامتر طراحی، بهصورت یكی از موارد تجربی و یا محاسباتی مشخصگردد.

ث) درصورتی كه عدد دهی یا انتخاب پارامتر براساس تجربه طراح ویا مستندات تجربی باشد، لازم است بهطور خلاصه به تجربهی بهکار رفته اشاره شود و یا ارتباط آن درحد مختصری تشریح گردد.

ج) درصورتی كه عدد دهی پارامتر محاسباتی باشد؛ لازم است درحد متعارف مهندسی، نحوه محاسبه در پیوست ارایه گردد.

چ) لازم است دلایل بهینهبودن طرح از دیدگاه تیم بیان گردد. بههمینمنظور توصیه میگردد روشهای كلاسیك طراحی همانند صفحه طراحی Performance Sizing مورد استفاده قرارگیرند.

ح) تیمهای شركتكننده در هر مرحله از مسابقات میتوانند سوالات علمی خود را از كمیتهعلمی با استفاده از آدرس اینترنتی این آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه‌ها محافظت می شود. برای مشاهده آن نیاز به فعال کردن جاوا اسکریپت دارید. مطرح نمایند.

 

نشانی دبیرخانه : تهران - خیابان آزادی - دانشگاه صنعتی شریف

  - ساختمان ابن سینا - طبقه همکف

 تلفن : 66022736

 براي اطلاعات بيشتر و ثبت نام به سايت مسابقه مراجعه نماييد http://www.nudc.ir

 

 

  منبع : http://www.nudc.ir