آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1383 تصاویر مریخ نورد «اسپیریت»


تصاویر مریخ نورد «اسپیریت»


کاوشگر مریخ نورد «اسپیریت»، تصویر رنگی و تمام منظر یکی از دهانه های برخوردی مریخ را به زمین ارسال کرد.


کاوشگر مریخ نورد «اسپیریت»، تصویر رنگی و تمام منظر دهانه ی برخوردی «بونویل» (Bonneville) در سیاره ی سرخ را به زمین ارسال کرد. به عقیده ی دانشمندان، این دهانه در اثر برخورد شهابسنگ با مریخ بوجود آمده است.

عکس: ناسا / جی.پی.ال

این تصویر 180 درجه ای که حاصل ترکیب چندین تصویر مختلف است، در شصت و هفتمین روز فرود کاوشگر «اسپیریت» در مریخ، روز جمعه 22 اسفند 1382 توسط دوربین تمام منظر آن گرفته و به زمین ارسال شد.
کاوشگر «اسپیریت» در چند روز آینده وارد این دهانه ی برخوردی می شود و سپس با استفاده از ابزارهای علمی خود به بررسی ترکیب و ساختار خاک و سنگ این ناحیه از مریخ خواهد پرداخت.

عکس: ناسا / جی.پی.ال

در این تصویر زیبا، علاوه بر ساختار داخلی دهانه و خاکهای اطراف آن، سپر گرمایی کاوشگر که در هنگام ورود آن به جو مریخ مانع از صدمه زدن به آن شد، روبروی محل عکسبرداری و در آن سوی دهانه دیده می شود.
 این سپر گرمایی کمی قبل از فرود کاوشگر بر روی سطح مریخ، از آن جدا شد.

 مریخ نورد «اسپیریت» در 20 خرداد 1382 به فضا پرتاب شد و روز شنبه 13 دی، با موفقیت در دهانه برخوردی «گوسف» در مریخ فرود آمد و تصاویری از یک سرزمین خشک و سنگلاخی را به زمین ارسال کرد.

 چندی قبل حافظه ی فلاش این مریخ نورد به دلیل ذخیره ی بیش از حد اطلاعات دچار مشکل شد و برای چند روز ارسال داده های علمی کاوشگر به زمین متوقف گردید. اما با حل این مشکل توسط گروه کنترل کاوشگر در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) در پاسادینای کالیفرنیا، فعالیت عادی کاوشگر مجددا از سر گرفته شد.

 در حال حاضر علاوه بر «اسپیریت»، یک کاوشگر دیگر به نام «آپورچونیتی» نیز در سمت دیگری از مریخ سرگرم مطالعه ی خاک و صخره های این سیاره است. کاوشگر «آپورچونیتی» پس از «اسپیریت» در تاریخ 16 تیر 1382 سفر خود به سیاره سرخ را آغاز کرد و سرانجام در پنجم بهمن ماه در دشت «مریدیانی پلانوم» مریخ فرود آمد و از آن هنگام تاکنون سرگرم جستجوی نشانه های وجود آب در گذشته ی مریخ بوده است.
 دانشمندان ناسا اخیرا با توجه به داده های علمی و عکسهای ارسالی این کاوشگر از ناحیه ی «مریدیانی پلانوم» مریخ اعلام کردند که در گذشته در این منطقه از مریخ، آب مایع جریان داشته است!

 کاوشگرهای دوقلوی «اسپیریت» و «آپورچونیتی» در چارچوب ماموریت «مریخ نوردهای کاوشگر مریخ» (MER) و با هدف جستجوی نشانه های وجود آب و احتمالا حیات در گذشته های دور مریخ، توسط ناسا با هزینه ای بالغ بر 800 میلیون دلار روانه ی سیاره ی سرخ شدند. دو کاوشگر این ماموریت، هم اکنون در دو مکان مختلف مریخ قرار دارند و ماموریت هر یک از آنها، از زمان فرود حداقل تا 90 روز ادامه دارد.

برای دریافت تصویر 804 کیلو بایتی گرفته شده توسط کاوشگر «اسپیریت»، اینجا را کلیک کنید.

منبع : nasa,JPL