مقالات همه مقالات عکاسی نجومی با دوربین دیجیتالی


عکاسی نجومی با دوربین دیجیتالی

دوربین‌های دیجیتال همه كاره‌اند. می‌توان از آن‌ها در دیجیتالی كردن اسلایدهای 35 میلی‌متری و عكس‌های چاپی بهره گرفت. هم‌چنین می‌توان از آن‌ها به عنوان منظری برای نگریستن به حیات وحش استفاده نمود. قیمت دوربین‌هایی با كیفیت بالا، دائماً پایین می‌آید. همه این قابلیت‌ها باعث می‌شود تا دوربین‌های دیجیتال موردی جذاب برای عكاسی نجومی باشند. اگر یكی از آن‌ها را دارید، باید ببینید كه چه كارها می‌تواند بكند... فیلسوف یونانی، هراكلیتوس، می‌گوید: «هیچ چیز دائمی نیست به جز تغییر». هركس كه اخبار دنیای عكاسی دیجیتال را دنبال كند با این گفته موافقت می‌كند. دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار هرروز قوی‌تر، كوچك‌تر و ارزان‌تر می‌شوند. آن‌ها جایگزین دوربین‌های معمولی در عكاسی‌های روزمره شده‌اند. ولی در عكاسی نجومی چه طور؟

 

 برای تازه‌كارهای عكاسی دیجیتال نجومی، اولین و در دسترس‌ترین جرم ماه است. ماه جرمی است پرنور و با جزئیات سطحی بسیار. این عكس نمای‌نزدیك را Alan Adler، از دهانه تیكو (در نزدیكی پایین عكس با یك برآمدگی در وسط آن) كه 85 كیلومتر پهنا دارد و Straight Wall (در بالا گوشه سمت چپ تصویر) با یك دوربین Nikon Coolpix 950 گرفته است. او دوربینش را با استفاده از یك چشمی 5/10 میلی‌متری به تلسكوپ 8 اینج f/6 نیوتونی شكستی خود متصل كرده است.

 

هنوز، فیلم، بر بهترین دوربین‌های دیجیتال، در وضوح و دقتِ رنگ برتری دارد. برخلاف CCDهای مخصوص عكاسی نجومی كه از سیستم خنك كننده استفاده می‌كنند، حسگرهای دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار، در نوردهی‌های بلند مدت «نویز» زیادی تولید می‌كنند به طوری كه مدت زمان نوردهی مفید آن‌ها تنها چند ثانیه است. این زمان برای اجرام درخشانی هم‌چون ماه و سیارات مناسب است ولی برای اجرام اعماق آسمان بسیار كم است. با این وجود، می‌توان این مشكل را با گرفتن تعداد عكس زیاد، با نوردهی كوتاه، و روی هم قرار دادن آن‌ها با استفاده از روش‌های دیجیتال، حل كرد. به طور كلی، دوربین‌های دیجیتال برای ویرایش و چاپ شدن نیاز به كامپیوتر دارند ولی فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و چاپگرهای عكسی، كه بدون نیاز به كامپیوتر كار می‌كنند، به آسانی در بازار یافت می‌شوند.

 

البته مزایای دیجیتالی انجام دادن كارها بسیارند. نتایج را به سرعت می‌گیرید و به همین صورت می‌توانید آن‌ها را تنظیم كنید و دیگر نیازی نیست تا منتظر بمانید تا عكس‌ها را از لابراتوار چاپ بگیرید. می‌توانید از هرچه كه می‌خواهید عكس بگیرید و آن‌هایی را كه خراب شده‌اند دور بریزید، بدون آن كه نگران هزینه‌های چاپ باشید. احتمالاً حافظه دوربین می‌تواند تعداد عكس‌های بیشتری نسبت به یك حلقه فیلم در خود نگاه دارد.

 

از آن جایی كه خروجی دوربین از همان ابتدا دیجیتال است، عكس‌ها برای پردازش‌های كامپیوتری با برنامه‌هایی هم‌چون Adobe Photoshop آماده‌اند. این نرم‌افزارها می‌توانند ناهماهنگی‌های رنگی را اصلاح كنند، میزان روشنایی، گستره دینامیكی، كنتراست و اشباع شدگی‌های رنگی را، بهینه سازند و كیفیت تصویر را با روی هم قرار دادن چند تصویر، افزایش دهند. می‌توان با در كنار هم قرار دادن عكس‌هایی كه به صورت موزاییكی گرفته شده‌اند، تصویری با نمای بزرگ به دست آورید. عكس‌ها برای قرار داده شدن در اینترنت آماده‌اند؛ می‌توان آن‌ها را ایمیل كرد یا به اشتراك بگذاشت. عكس‌های دیجیتال آسان‌تر مرتب می‌شوند و نسبت به آلبوم‌های عكس فضای كمتری اشغال می‌كنند.

 

دوربین‌های دیجیتال همه كاره‌اند. می‌توان از آن‌ها در دیجیتالی كردن اسلایدهای 35 میلی‌متری و عكس‌های چاپی بهره گرفت. هم‌چنین می‌توان از آن‌ها به عنوان منظری برای نگریستن به حیات وحش استفاده نمود. قیمت دوربین‌هایی با كیفیت بالا، دائماً پایین می‌آید. همه این قابلیت‌ها باعث می‌شود تا دوربین‌های دیجیتال موردی جذاب برای عكاسی نجومی باشند. اگر یكی از آن‌ها را دارید، باید ببینید كه چه كارها می‌تواند بكند.

 

 

نوشته Edwin L. Aguirre

مجله Sky & Telescope