Advanced Composition Explorer

فضاپیمای ACE در 25 آگوست 1997 توسط وسیله پرتابMcDonnell-Douglas Delta II 7920   از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شد. زمین به طور مداوم توسط جریان ذرات پرسرعتی بمباران می شود، این ذرات نه تنها از سوی خورشید بلکه از فضاهای بین ستارگان و منابع کهکشانی نیز به زمین می رسند. مطالعه این ذرات پرانرژی همانند پروسه های اختر فیزیک به فهم ما از تشکیل و تکامل منظومه شمسی کمک می کنند. ACE با خود شش سنسور بسیار حساس و سه وسیله مربوط به پایش نمونه های ذرات کم انرژی خورشیدی و ذرات کهکشانی پر انرژی را حمل می کند.

 

ACE در نقطه Libration (L1) می چرخد. نقطه ای که در موازنه گرانشی زمین-خورشید، حدود 5/1 میلیون کیلومتر از زمین و 5/148 میلیون کیلومتر از خورشید واقع گشته است.

قرارگیری فضاپیما در موقعیت L1 ، امکان یک دید اولیه از بادهای خورشیدی، میدان مغناطیسی دورن سیاره ای و ذرات پرسرعت و پرانرژی خورشیدی را فراهم می سازد. ACE همچنین پوشش مداوم، کامل و دقیقی از پارامترهای بادهای خورشیدی و سختی ذرات پرانرژی خورشیدی فراهم می سازد. در زمان گزارش شرایط جوی (شرایط آب و هوایی) فضا، ACE یک اخطار بزرگ و جدی درباره طوفان های ژئومغناطیس داد که می توانست شبکه های قدرت را زیر بار زیادی ببرد، ارتباطات روی زمین را مختل نماید و خطری بزرگ برای فضانوردان باشد.

سفینه سوخت کافی همراه خود دارد که ادامه فعالیت آن تا سال 2024 را مهیا می سازد.

 

اهداف علمی

هدف اولیه از ACE اندازه گیری و مقایسه نمونه های مختلف مواد، شامل Corona خورشیدی (بسته های بسیار ظریف گازی که از خورشید گسیل می شود)، بادهای خورشیدی، دیگر اجتماعات ذرات بین سیاره ای، محیط بین ستاره ای خاص (ISM) ، و ذرات کهکشانی است. 

در حالی که پیشرفت های بزرگی در رسیدن به این اهداف به دست آمده است، تغییر وضعیت سیکل خورشیدی فرصتهای جدی را فراهم نمود. به علاوه، مشاهدات جدید و پیشرفت های تئوریک، عملیات های جدید، و اهداف تازه ناسا و Heliophysics Theme ، بحث های جدیدی را به راه انداخته از جمله هدف رسیدن به فهم علمی به پیش بینی وضعیت جوی فضا در سال آینده احتیاج دارد.

 

نه وسیله علمی بر روی ACE در حال انجام وظیفه است:

- تخمین ترکیبات جامع و هم رتبه

- عنصری

- ایزوتوپیک

- مرحله شارژ یونی

- مشاهده رنج دینامیک وسیع

- بادهای خورشیدی تا انرژی کهکشانی (~100 eV/nucleon to ~500 MeV/nucleon)

- هیدروژین تا روی (Z = 1 to 30)

- دوره های فعالیت خورشیدی و سکتوت خورشیدی

- بررسی منشا و تکامل مواد کهکشانی و خورشیدی

- ترکیب عنصری و ایزوتوپیک مواد

- منشاء عناصر و پروسه تکاملی مواد

- تشکیل Corona خورشیدی و افزایش سرعت بادهای خورشیدی

- افزایش سرعت ذرات و انتقال در طبیعت

 

 

خصوصیات عملیات و سفینه فضایی

بدون در نظر گرفتن سلول های خورشیدی، و بوم های مگنتومتر که به پانل های خورشیدی متصل اند، سفینه دارای 6/1 متر عرض و یک متر بلندی می باشد. در موقع پرتاب 785 کیلوگرم وزن داشت و حاوی 189 کیلوگرم سوخت هیدرازین بود. سلول های خورشیدی حدود 500 وات انرژی تولید می کنند.

ACE در 25 آگوست 1997 توسط وسیله پرتاب McDonnell-Douglas Delta II 7920 از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شد.

به منظور دور شدن از اثرات میدان مغناطیسی زمین، ACE تقریباً یک میلیون مایل (5/1 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله گرفت و در نقطه Libration زمین-خورشید (L1) قرار گرفت. ا چرخش در نقطه (L1) ، ACE همانطور که زمین به دور خور

 

شید می چرخد تقریباً در یک وضعیت پایدار باقی می ماند.

سیستم های ارتباطی: عملیات اولیه، S-باند، DSN ؛

سیستم های ارتباطی: NOAA - S-band @ NOAA Receiving Stations, TBD

ذخیره کلی داده ها در دو ضبط کننده Solid State—2 گیگابایت

میزان های Downlink عملیات اولیه: kbps69 و 78 و bps434

عملیات بادهای خورشیدی NOAA Real Time :

 

منبع: www.Noojum.com

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی ناسا