مقالات سال جهانی نجوم سال 2009 ، سال جهانی نجوم اعلام شد


سال 2009 ، سال جهانی نجوم اعلام شد

به مناسبت نخستین رصد گالیله در 400 سال قبل، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) سال میلادی آینده را سال نجوم نامگذاری کرد.

سازمان یونسکو با نامگذاری سال 2009 به عنوان سال نجوم طرح زیادی را در جهت گسترش دانش ستاره شناسی در سرتاسر جهان به اجرا خواهد گذاشت که از آن جمله می توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی نجوم در کشورهای مختلف جهان با همکاری نهادهای آموزشی این کشورها اشاره کرد.


تاکنون 99 کشور جهان حمایت خود را از اجرای این طرحها اعلام کرده اند.

 

بر همین اساس سازمان یونسکو قصد دارد تا برای اجرای بهتر طرح های فوق ، تعدادی تلسکوپ مجهز در اختیار مدارس کشورهای فقیر جهان به ویژه کشورهای آفریقایی قرار دهد.

 

گالیله در سال 1564 و در اواسط دوره رنسانس در پیزای ایتالیا متولد شد و دیدگاه متفاوتی نسبت به جهان ایجاد كرد. او استاد نجوم، ریاضی ، فیزیك و فلسفه بود. در سال 1543 نیكولاس كوپرنیكوس رساله پیشنهادی‌اش را كه تمام سیارات به انضمام زمین به دور خورشید می چرخند منتشر كرد.

 

به گزارش ایسنا، گالیله به طور آشكارا از دیدگاه جهانی كپرنیكوس حمایت كرد که این امر او را در مقابل کلیسا قرار داد. در سال 1634 گالیله به دادگاه كلیسا آورده شد و ادعا كرد كه دست از عقاید بدعت گذارانه اش درباره منظومه شمسی برداشته است.

 

گالیله در سال 1642 درگذشت. 

www.dezysky.blogfa.com