مقالات تلسکوپ ها تلسکوپ مجازی به قطر کره زمین


تلسکوپ مجازی به قطر کره زمین

تلسکوپ رادیویی آرسیبو در پورتوریکو به جمع دیگر تلسکوپ­های آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و آفریقا برای بررسی همزامان آسمان پیوست. این تلسکوپ­ها قرار است یک نقطه از آسمان را به طور همزمان رصد کنند و به این ترتیب یک تلسکوپ مجازی به قطر حدود 11000 کیلومتر تشکیل دهند. <همه­ ی این تلسکوپ­ها عضو پروژه­ ی اکسپرس هستند و روز 22 ماه می (دوم خرداد ماه) اولین رصد خود را بر مبنای روش­های تداخلسنجی انجام دادند. در این روش چند تلسکوپ رادیویی از نقاط مختلف زمین یک منطقه از آسمان را به طور همزمان رصد مینمایند. حاصل کار نوعی  تلسکوپ مجازی با قطری برابر حداکثر فاصله­ ی تلسکوپ­ها از یکدیگر خواهد بود. این روش که "تداخل سنجی با خط مبنای بسیار بزرگ" نام دارد، قادر است تصاویری با کیفیت 100 برابر بهتر نسبت به تلسکوپ­های عادی از منابع رادیویی کیهانی تولید نماید. نتایج رصدی این تلسکوپ مجازی غول­پیکر بلافاصله به بلژیک ارسال شد تا در کنفرانس شبکه­ های آموزشی و تحقیقاتی قاره­ ی اروپا نمایش داده شود. تیم تحقیقاتی تلسکوپ آرسیبو ارائه ­ی نتایج را بسیار موفقیت­ آمیز ارزیابی کرد. زیرا نرخ ارسال داده به مرکز پردازش سیگنال­های دریافتی از این تلسکوپ مجازی در موسسه­ ی مشترک در اروپا، 4 برابر بیش­تر از میزانی بود که قبلا توسط این تیم در تلسکوپ آرسیبو حاصل شده بود.

 

 

تلسکوپ رادیویی آرسیبو در پورتوریکو

 

 

مدیر JIVE معتقد است: «این نتایج در پیشبرد نجوم رادیویی بسیار حائز اهمیت هستند. این دست­آوردها نه تنها نشان می­دهند که تلسکوپ­های آینده را می­توان طی همکاری­های بین­المللی شکل داد، بلکه می­توان آن­ها را درست به مانند ابزارهای عادی به کار گرفت با این تفاوت که اندازه­ی آن­ها در اندازه­های ابعاد کره­ی زمین است

 

پروژه­ی EXPReS، که بودجه­ی آن توسط اتحادیه­ی اروپا تامین شده است، قصد دارد تا در نهایت16  عدد از حساس­ترین تلسکوپ­های رادیویی سراسر جهان را به پردازنده­ی مرکزی واقع در JIVE  متصل نماید و به این ترتیب یک شبکه­ی  VLBI (تداخلسنجی با خط مبنای بسیار بزرگ) واقعی ایجاد نماید. این روش جایگزین روش قدیمی­تر انتقال داده به کمک جابه­جایی هارد دیسک­های رایانه­ای خواهد شد. در نتیجه­ی این شیوه­ی جدید، منجمان قادر خواهند بود تا پس از گذشت تنها چند ساعت، و نه چند هفته، به نتایج رصدها دست یابند.

www.dezysky.blogfa.com