اخبار جهان اخبار جهان وداع سرنشینان شاتل فضایی با هابل


وداع سرنشینان شاتل فضایی با هابل

در روز دوشنبه سرنشینان شاتل فضایی آتلانتیس پنجمین و آخرین قسمت ماموریت سخت خود در جهت ارتقای تلسکوپ فضایی هابل را با موفقیت به انجام رساندند، 350 مایل بالاتر از سطح زمین. آنها سوالات گزارشگران در مورد کاری که انجام داده اند را پاسخ گفته و در روز جمعه 22 می به زمین بازگشتند.

اگر زمان و دیگر تجهیزات به طور صحیح و کامل بر وفق مراد باشد و همه چیز به خوبی پیش رود، باز هم کارها همیشه بر طبق برنامه پیش نمی رود! با این وجود فضانوردان تمام تعمیرات لازم و برنامه های ارتقایی برنامه ریزی شده را انجام دادند. نرده ای بود که باید با نیروی زیاد ثابت می شد تا دوربین WF-PC2 15 ساله با یک دوربین بهتر 135 میلیون دلاری تعویض شود. اما "تعمیرات ظریف دوربین پیشرفته کاوشی(ACS)" -کاری که انتظار می رفت بسیار سخت باشد- تماماً به راحتی انجام پذیرفت.

فضانوردان هر حرکتی را به دقت تمرین کرده بودند، حتی کارها را با روبات ها نیز تمرین نموده بودند تا در صورتی که انسان نتوانست آن را به انجام برساند از آنها استفاده شود. اما نشان داده شد که تعمیرات روباتیک غیرممکن است؛ کارها بسیار پیچیده بود و احتیاج به تفکر و تأمل لحظه به لحظه داشت. حتی زمانی که تمام چیزها به خوبی کار می کرد همانطور که آنها قبلاً در روی زمین تمرین کرده بودند، فضانوردان در هر قسمت کوچکی از کار از همکاران خود در مرکز فضایی Goddard در مریلند به خاطر کمک هایشان سپاسگذار بودند.

 

یک فضانورد در حال کار بر روی تلسکوپ فضایی هابل (Spacewalk)

تسهیلات به دست آمده نه تنها طول عمر هابل را – برای 5 سال یا شاید حتی برای 10 سال عمر مفید- افزایش خواهد داد بلکه توانایی های آن را نیز بهتر خواهد نمود. در نهایت پایان عمر برنامه ریزی شده و مرتبی نیز خواهد داشت. فضانوردان یک جایگاه فضاپیمای قابل کنترل از راه دور به آن اضافه نمودند به طوری که یک راکت کوچک قادر است هابل را در پایان دوره زندگی اش به اتمسفر زمین بازگرداند.

رئیس جمهور اوباما در برنامه ریزی هایش در رورز پنج شنبه با افراد این عملیات صحبت خواهد نمود.

زمانی که درباره ملاقات سوال شد پاسخ تمام فضانوردان همه تاکید بر اهمیت عملیات انسانی در فضا بود. از 1980 تاکنون تنها راه ناسا برای فرستادن فضانوردان به مدار برنامه شاتل فضایی بود، اما آن هم پس از هشت پرواز دیگر قابل استفاده نبود. برنامه راکت Constellation ناسا که به منظور جایگزینی شاتل طراحی شده، پرواز خود را تا حدود 2015 شروع نخواهد کرد. با وجود این فضانوردان با شور و هیجان زیادی بر این موضوع تاکید دارند که برای کاوش و بررسی منظومه شمسی علاوه بر ماشین ها و روبات ها، انسان ها نیز به این ماموریت ها فرستاده شوند. John Grunsfeld گفت: «به همان اندازه که مدار پایینی زمین را دوست داریم الان وقت آن فرا رسیده که مدار را ترک کنیم. زمان آن است که انسان برای خروج و بررسی گیتی حرکت خود را شروع کند.»

 

منبع : www.noojum.com

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی skyandtelescope.com