اخبار جهان اخبار جهان عنکبوت های روباتیک ماه


عنکبوت های روباتیک ماه

تقریباً 40 سال پس از اولین قدم آمریکاییها بر روی ماه، همراه با پرواز تاریخی آپولو 11 در 20 جولای 1969، گروهی از طراحان راکت غیر دولتی به دنبال بردن جایزه 30 میلیون دلاری هستند. آنچه به صورت نور کم سویی در مغز محققان روباتیک روشن شده بود در تلاش ملی برای "تیم ایتالیا" (Team Italia) رشد کرده است. این گروه یکی از  17 گروه رقابت کننده بر سر "جایزه قمری X گوگل" می باشند.

پیرو مسینا، رییس AICA که هماهنگی تیم ایتالیا را بر عهده دارد اظهار نمود: «تیم ایتالیا کامل شده است.»

مسینا برای حمایت از مسابقه "فرود یک روبات بر روی ماه" تا سال 2012 تلاش های زیاد انجام داد تا تمام دانشگاه های بزرگ مهندسی و هوافضای ایتالیا را در کنار هم جمع نماید. در این راستا دوتا از بزرگترین شرکت های هوافضای ایتالیا نیز حضور دارند.

ایده رقابت برای "جایزه قمری X گوگل" نشأت گرفته از نظریه روبرت رو ورتا، پروفسور مکانیک روبات از پلی تکنیک میلان، می باشد.

طراحی های رو ورتا برای روبات های قمری شبیه به خرچنگ ها و عنکبوت هایی است که هم بر روی چرخ ها و هم  بر روی پاهایشان سنسورها و دوربین هایی قرار گرفته است.

برخی طراحی های غیر رسمی نیز می توانند در به دست آوردن جایزه به تیم کمک نمایند. تیم ها باید یک روبات را در سطح ماه فرود آورده و این روبات در سطح ماه حداقل 640/1 فوت (500 متر) حرکت نماید و تصاویر بسیار واضح و کاملی را به زمین ارسال دارد.

مسینا به SPACE.com گفت: «تکنولوژی جدید به هزینه ها اضافه می شود، لکن تماما به آنچه در دسترس ما قرار خواهد گرفت بستگی خواهد داشت. البته ما به آزمایش و بررسی تکنولوژی ها و دستگاه های روباتیک جدید بسیار علاقمندیم.»

تیم ایتالیا احتمالا بر روی متغیرهای کم هزینه تر برای وسایل پرتاب تجاری نیز تمرکز خواهد نمود. از جمله راکت وگا (Vega) آژانس فضایی اروپا که هم اکنون آماده پرتاب یک فضاپیمای آزمایشی دارای قابلیت بازگشت مجدد به جو زمین می باشد.

تیم در حال حاضر با سازمان دهندگان و افراد اصلی کامل  شده است و در حال پایش طراحی عملیات اولیه می باشد. برآورد و تخمین رقابت برای جایزه X گوگل مهم نیست. مسینا اشاره نمود:« در این لحظه در حال رقابت با خود هستیم».

بسیاری از رقابت کنندگان یافته های جالب و بحث برانگیز را پنهان نکرده اند لکن تیم ایتالیا امیدوار است که مقاله ملی اش می تواند نظر اسپانسرها، حتی خارج از حیطه صنعت هوافضا را به خود جلب کند.

مسینا گفت: «آنچه در حال حاضر در تلاش برای به انجام رساندش هستیم این است که اکثر مجامع هوافضا در ایتالیا از این پروژه حمایت می کنند. ما واقعاً یک توجه ایتالیایی برای تقبل این مسئولیت می خواهیم.»

علی رغم تامید بر خدمات غیر دولتی ایتالیایی، سرانجام تیم با ESA  (آژانس فضایی اروپا) و گروه های بین المللی وسیع تر همکاری می کند. مسینا بر نقش فعال ایتالیا با ESA و فعالیت های تعاونی و همماری اش با ناسا تاکید کرد.

وی اضافه نمود: «یکی از دلایل پشت این جریان این است که ایتالیا نقش پیش برنده ای در تحقیقات مواد در اروپا دارد. این بدیم معنی است که نقش و اعتبار مجامع هوافضای ایتالیایی به همان اندازه ی تحقیقات و کاوش ها مد نظر بوده و دارای ارزش است.»

 منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی آژانس فضایی اروپا