اخبار جهان اخبار جهان تصویری فوق العاده از رصدخانه فضایی چاندرا


تصویری فوق العاده از رصدخانه فضایی چاندرا

ده سال پیش ، در 23 جولای 1999 ، رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا توسط شاتل فضایی کلمبیا در مدار قرار گرفت. این فضاپیما در دوره ای طولانی توانایی خود را در خلق عکس های پرتو ایکس با کیفیتی  بسیار بالا به اثبات رساند واین امکان را برای  اخترشناسان مهیا ساخت تا بتوانند به طور دقیق تری به برسی شاخص ها و اقسام گوناگون ستاره های دنباله دار ، سیاه چاله ها، ماده تاریک و انرژی تاریک بپردازند. 


به گفته مارتین ویسکوپف  یکی از دانشمندان پروژه چاندرا در مرکز فضایی مارشال ناسا واقع درهانتسویل، اکتشافات فضاپیمای چاندرا شگفت انگیز بوده و تغییرات شگرفی را درک ما از کیهان و اجزای سازنده آن ایجاد نموده است.

دانشی که در راستای اکتشافات چاندرا بدست آمده - هم بر پایه تحقیقات فردی تلسکوپ و هم اتصال تلسکوپ با سایر تلسکوپ های فضایی و زمینی – تاثیرات بسیار گسترده و تغییرات وسیعی بر مباحث مربوط به فیزیک نجومی در قرن 21 ایجاد نموده است. فضاپیمای چاندرا قوی ترین شواهد را بر وجود ماده تاریک ارائه داده است. می توان گفت که این فضاپیما به تنهایی وجود ماده تاریک را به اثبات رسانده و عکس هایی فوق العاده تماشایی از انفجاراتی در ابعاد غول آسا از فروریزی ماده در سیاه چاله های بسیار عظیم به نمایش گذاشته است.

درطی مراسم جشن دهمین سالگرد رصدخانه فضایی چاندرا، سه نمونه از عکس های کلاسیک بسیار زیبای جدید از این تلسکوپ و در طی سه ماه آینده ارائه خواهد شد. این عکس ها که اولین نمونه آنرا در اینجا می بینید اطلاعات کامل وبسیار دقیق تری را از اشیایی که چاندرا در گذشته نیز به رصد آنها پرداخته بود به نمایش درآورده اند. عکس نمایش داده شده در اینجا تصویری تماشایی از باقیمانده ابرنواختر E0102-72  می باشد.

همچنین عکس های  بعدی به ترتیب  در ماه آگوست  و 22ماه سپتامبر نمایش داده خواهند شد.

رصدخانه فضایی چاندرا به افتخار متخصص سرشناس فیزیک نجومی، صابرحمانیان چاندراسخار (متولد هند وساکن آمریکا) که در حدود 60 سال به عنوان یکی از اساتید سرشناس دانشگاه شیکاگو به تدریس می پرداخت نامگذاری شده است. او در سال 1983 به خاطر زحماتش در زمینه توضیح ساختارو سیرتکاملی ستارگان موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه پگاه شاملو از سایت خبری FoxNews