اخبار جهان اخبار جهان آستروئید 1994 CC در نزدیکی زمین


آستروئید 1994 CC در نزدیکی زمین

با توجه به رصدهای رادار جدید کشف گردید که یک آستروئید نزدیک به زمین در حقیقت از سه صخره تشکیل شده است. این مجموعه – آستروئید 1994 CC – در 12 و 14 ژوئن توسط «رادار گلدستون منظومه شمسی» ناسا (Goldstone Solar System Radar) تصویربرداری شد و نتایج آن اوایل آگوست (هفته گذشته) منتشر گردید.

اغلب آستروئیدها در کمربندی میان مریخ و مشتری سرگردانند. برخی ار آنها به مسیری مداری ما به دور خورشید پرتاب شده یا کشیده می شوند. در حدود 15 درصد از این آستروئیدهای نزدیک به زمین دوقلو هستندو چیزی حتی کمتر از یک درصد از آنها سه قلو می باشند.

1994 CC که در 10 ژوئن در فاصله 1.56 میلیون مایلی (2.52 میلیون کیلومتری) زمین قرار گرفته – حدوداً شش برابر فاصله ماه تا زمین – دومین مجموعه سه قلوی شناخته شده در اطراف زمین است.

این مجموعه سه صخره ای حاوی یک جسم مرکزی به قطر حدوداً 700 متر است که دو قمر کوچکتر به دور آن در حال چرخش هستند. بررسی های اولیه بیان می کند که این دو شبه قمر حداقل 50 متر قطر دارند.

طبق مطالعه ای که در 2008 انجام گرفت دانشمندان متوجه شدند دوقلوها زمانی خلق می شوند که انرژی نور خورشید پس از یک دوره زمانی طولانی، یک آستروئید نرم را به دو بخش بشکافد.

 

 

 

رصدهای رادار در رصدخانه آرسیبو (Arecibo) واقع در Puerto Rico ، توسط مایک نولان (Mike Nolan) مدیر مرکز، هدایت شد. همچنین دانشمندان آزمایشگاه JPL و دیگر همکارانشان از هر سه جسم کشف شده به علاوه رصدهای ترکیب شده گلدستون و آرسیبو استفاده خواهند نمود تا  به مطالعه خصوصیات فیزیکی و مداری 1994 CC بپردازند.

مطالعه مشابه بعدی بر روی آستروئید 1994 CC در سال 2074 انجام خواد گرفت، زمانی که صخره فضایی سه قلو در ارتفاع نزدیکی به ما (2.5 میلیون کیلومتر) قرار خواهد گرفت.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از سایت علمی livescience.com