اخبار جهان اخبار جهان حیات در سیاره مذاب


حیات در سیاره مذاب

اخترشناسان سرانجام مکانی محکم و سخت در بیرون از منظومه شمسی پیدا کردند؛ جایی که اگر این چنین داغ نبود می توانست همچون زمین محلی برای حیات باشد.در حالی که دانشمندان  به دنبال حیات فرا زمینی در آسمان ها هستند تاکنون بیش از 300 سیاره  در بیرون از منظومه شمسی مان پیدا شده است. اما تمام آنها حباب های گازی یا غیر جامد بودند. هم اکنون یک تیم از اخترشناسان اروپایی اولین سیاره  صخره ای خارج از منظومه شمسی را شناسایی نمودند.


دانشمندان بر این باورند اگر حیات در سیاره ای شروع شود برای بقاء به یک بستر جامد نیاز دارد. بنابراین پیدا کردن یک چنین جایی بحث های بزرگی را به همراه دارد.

آرتی هاتزس (Artie Hatzes) مدیر رصدخانه تورینگر (Thuringer) در آلمان و یکی از اعضای تیم  اکتشافی می گوید: «اساساً خودمان روی صخره زندگی می کنیم. بر طبق یافته های اخیر این سیاره شبیه زمین است فقط فاصله آن تا خورشیدش کمتر است.»

 

آنقدر نزدیک به خورشیدش است که درجه حرارت سطح آن به بیش از 3600 درجه فارنهایت می رسد. آنقدر داغ است که قادر به حفظ و حمایت از حیات نمی باشد. تنها ظرف مدت 20 ساعت به دور ستاره اش می چرخد. سرعت آن برابر 466000 مایل بر ساعت  می باشد. در مقایسه، مشابه  عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید،  می باشد که مدار خورشیدی خود را طی 88 روز کامل می کند.

 

به گفته هاتزس: «این سیاره خیلی داغ است. به آن نام سیاره مذاب داده اند.»

آلن باس (Alan Boss) از انستیتو کارنجی معتقد است در زمینه جستجو به دنبال حیات در هر گوشه ای  از جهان، این یافته کشف بزرگی به شمار می رود.

 

به این سیاره که در اوایل امسال کشف شده نام کوروت-7 بی (Corot-7b) داده شد، پس از آن دانشمندان برای اندازه گیری چگالی آن را دوازده بار مورد بررسی قرار دادند تا ثابت کنند همانند زمین یک سیاره صخره ای است.

این سیاره در فاصله 500 سال نوری از ما واقع شده، هر سال نوری حدوداً برابر 6 تریلیون مایل می باشد.

در منظومه شمسی چهار سیاره صخره ای  وجود دارد: عطارد، زهره، زمین و مریخ. به علاوه  از نظر اندازه نسبت به سایر سیارات خارجی کشف شده بسیار به زمین نزدیک می باشد؛ شعاع آن تنها یک و نیم برابر بزرگتر از شعاع زمین بوده و جرم آن پنج برابر جرم زمین است.

 

باس معتقد است این سیاره صخره ای که بسیار به ستاره اش نزدیک است برای دانشمندان اعتماد بیشتری ایجاد خواهد نمود و اطمینان خواهد داد که سیارات "زمین مانند" بیشتری در دوردستها یافت خواهد شد، اماکنی که به خاطر موقعیتشان قادر به حمایت از حیات خواهند بود.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از خبرگزاری Associated press