اخبار جهان اخبار جهان اطلاعات ارزشمندی درباره بادهای مریخی


اطلاعات ارزشمندی درباره بادهای مریخی

براي اولين بار سرعت و مسير حركت بادهاي مريخي در نواحي قطبي مريخ اندازه گيري شد. اين كار با استفاده از دستگاه Telltale مریخ نورد فونيكس انجام گرفت. بادهاي شرقي در اواسط تابستان داراي سرعت تقريباً 15 تا 20 كيلومتر در ساعت مي باشند. زماني كه پاييز از راه مي رسد سرعت بادها افزايش يافته و مسير حركت آنها نيز تغيير مي كند به طوري كه غالباً از غرب مي وزند. در اين زمان سرعت باد تقريباً به بالاي 60 كيلومتر بر ساعت مي رسد.


دكتر گانلاگسون (Gunnlaugsson) مي گويد:" دستگاه Telltale اطلاعات بسيار ارزشمندي درباره سرعت و جهت بادهاي مرخي در اختيارمان قرار داده است." 

 

مريخ يك مكان بسيار بادخيز است و دانستن هرچه بيشتر درباره وضعيت هاي اقليمي سياره منجر به فهم بهتر چرخه آب در مريخ شده و شناخت محل هاي احتمالي در اين سياره سرخ را كه قادر به حمايت از حيات هستند را آسان مي سازد.

اندازه گيري بادهاي موضعي با استفاده از دستگاه Telltale، همراه با اصلاحات حاصله از تصاوير روزانه اي كه MRO فراهم آورده، اخترشناسان را قادر ساخته تا اطلاعات عميق تری درباره سيستم هاي آب و هوايي بر روي مريخ به دست آورند.

 

دكتر گانلاگسون اضافه نمود: "برخي بالا و پايين رفتن هاي درجه حرارت شبانه غير منتظره اي را شاهد بوديم. در شروع پي بردن به راه هاي احتمالي بروز گرد و خاك در اتمسفر مريخ هستيم. براي مثال مي دانيم كه برخي از طوفان هاي گرد و غبار بر روي مريخ احتياج به بادهاي پر سرعت ندارد."

 

دستگاه Telltale در آزمايشگاه شبيه ساز مرخ يا MSL واقع در دانشگاه آرهاس (Aarhus) دانمارك طراحي و ساخته شده است.

به گفته دكتر گانلاگسون: "تلاش بر اين بود دستگاهي ساخته شود كه به اندازه كافي حساس باشد تا بتواند نسيم هاي ظريف را نيز تشخيص دهد و در عين حال به لرزش هاي خشن و سخت هنگام پرتاب هم مقاوم باشد. دستگاه Telltale هرچند بسيار ساده است ولي توانسته در اتمسفر مريخ بسيار موفق عمل كند."

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از سایت علمیSciencedaily

 

 

دستگاه Telltale شامل چوبه اي است كه بر روي دكل هواشناسي مريخ نورد فونيكس قرار گرفته. عنصر متحرك اين وسيله يك لوله Kapton معلق در فيبرهاي هوشمند مي باشد. تصاوير گرفته شده از دستگاه انحرافات حاصله در اثر بادها را نشان خواهد داد. يك آيينه در زير قسمت متحرك قرار گرفته تا اطلاعات جهت يابي بهتري را فراهم آورد. (اعتبار تصوير: آزمايشگاه شبيه ساز مريخ (MSL) / دانشگاه آرهاس)