اخبار محلی اخبار محلی پرتاب موفق ماهواره كوچك چند مأموريتي


پرتاب موفق ماهواره كوچك چند مأموريتي

به دعوت اداره فضايي ملي چين (CNSA)، 30 نماينده از 8 كشور عضو كنوانسيون سازمان همكاري‌هاي آسيا و اقيانوسيه (APSCO)، پرتاب دوگانه ماهواره‌هاي پايش بلاياي طبيعي و زيست محيطي (اي و بي) را در روزهاي 5-6 سپتامبر جاري (15 و 16 شهريورماه) به تماشا نشستند كه بوسيله شركت علوم و فنون هوافضاي چين (CASC) توسعه داده شده و از مركز پرتاب ماهواره تاي‌يوآن به فضا پرتاب شد.  

ماهواره" اي" كه همان ماهواره كوچك چندمأموريتي (SMMS) است و حامل زيرسامانه آزمايشي مخابراتي باند Ka بوده كه با سرمايه‌گذاري و مشاركت فنّي كشورهاي چين، تايلند و ايران طراحي و ساخته شده است.

 

در آوريل سال 1998 نمايندگان كشورهاي چين، تايلند، جمهوري كره، مغولستان و ايران قرارداد MOU را در زمينه همكاري در پروژه SMMS در بانگكوك تايلند به امضاء رسانده و تصميم به آغاز توسعه ماهواره كوچك مشترك و برنامه كاربردي آن گرفتند. در ادامه، بنگلادش نيز به اين پروژه پيوست.

 

 اين پروژه اساساً به منظور همكاري در زمينه استفاده از سرمايه‌ها، نيروي انساني و تسهيلات كشورهاي مختلف طرح ريزي شده و به ميزان نسبت سرمايه‌گذاري داده‌هاي ماهواره سنجش از دور در اختيار شركت‌كنندگان قرار مي‌گيرد. هر چند اين پروژه به دليل سرمايه‌گذاري و فناوري موجود به تاخير افتاد. در سال 2002، چين بطور مستقل ماهواره‌هاي پايش بلاياي طبيعي و زيست محيطي (اي و بي) را بر اساس برنامه و نياز كاربردي بومي خود سرمايه‌گذاري كرده و توسعه داد؛ ماهواره" اي" ماهواره كوچك چندمأموريتي (SMMS) ناميده شد و حامل زيرسامانه آزمايشي مخابراتي باند Ka براي تايلند و به درخواست اين كشور بوده است. ماهواره SMMS براي كشورهاي عضو شوراي APSCO و ديگر كشورهاي آسيا-اقيانوسيه داده‌هاي سنجش از دوري را براي پايش بلاياي طبيعي و ارزيابي زيست محيطي و منابع طبيعي فراهم مي‌كند.

منبع: سازمان فضایی ایران