اخبار محلی اخبار محلی دانشمندان كشورمان در حال ساخت 7 ماهواره ديگر هستند


دانشمندان كشورمان در حال ساخت 7 ماهواره ديگر هستند

 

دكتر محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه بازديد از نمايشگاه يادمان سيمرغ كه در روزهاي 20 الي 26 بهمن ماه جاري در مصلي تهران برگزار شد گفت: سي سال از انقلاب مي گذرد و ملت شريف ايران اعم از جوانان، کارشناسان، متخصصان و عموم مردم تلاش کردند تا کشور را روز به روز در حوزه هاي مختلف به خصوص ارتباطات و فناوري اطلاعات پيش برند.

وي با اشاره به ورود ايران به باشگاه فضايي و پرتاب ماهواره اميد به فضا ادامه داد در يک سال اخير سه پرتاب ماهواره انجام گرفت که دو پرتاب اول به صورت آزمايشي بود، اما پرتاب سوم که هفته گذشته به ثمر نشست، سبب شد تا ماهواره اميد در مدار قرار گيرد.


 

سليماني موفقيت کشور در حوزه هوا فضا را يکي از بزرگترين دستاوردهاي سه دهه حضور انقلاب اسلامي عنوان کرد و افزود: کمتر کشوري را سراغ داريم که طي سه مرحله به اين موفقيت مهم رسيده باشد، کشور ما توانست اين ماهواره را در مدار قرار دهد تا اطلاعات مورد نياز را ارسال و دريافت کند.

وي اين حرکت را نشان توانايي کشور براي برداشتن گام هاي بلندتر دانست و خاطرنشان کرد حضور در فضا يکي از آرمانهاي اساسي بشر است و کشور ما اين قابليت را پيدا کرده که جزء هشت کشور صاحب اين فناوري باشد.

وزير ارتباطات در عين حال از وجود چندين ماهواره در دست ساخت در کشور خبر داد و اظهار داشت:

چهار ماهواره کوچک زير 100 کيلو براي ارتفاعات پايين در مرحله عملياتي قرار دارد، طراحي اوليه چند ماهواره متوسط چندصد کيلويي به اتمام رسيده و سه ماهواره بزرگ بلند پرواز (براي پرتاب به ارتفاع زير 36000 كيومتر) نيز در دست ساخت است .

وي همچنين کارکرد ماهواره اميد را آشنايي با فضا و وضعيت و موقعيت ماهواره ها عنوان کرد و گفت اين ماهواره بيشتر جنبه تخصصي دارد و جهت استفاده دانشمندان و محققان بکار مي رود.

وي ياد آور شد امروز ما شاهد اين هستيم كه ماهواره ملي اميد به خوبي در فضا به ماموريت خود ادامه داد و امروز به عنوان يكي از دستاوردهاي بزرگ كشورمان محسوب مي‌شود.

سليماني ضمن تبريك سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي افزود دانشمندان خارجي و تمام مردم آزاده دنيا كه نسبت به انقلاب اسلامي علاقه مند هستند، نسبت به اين دستاورد بزرگ دانشمندان ايراني ابراز خوشحالي و با دانشمندان كشورمان اعلام همبستگي مي‌كنند. شايان ذكر است در اين بازديد، دكتر سليماني  از آخرین دستاوردها و توليدات علمي-ترويجي سازمان فضايي ايران در غرفه اين سازمان  نيز بازديد كرد.

منبع: سازمان فضایی ایران