اخبار محلی اخبار محلی دو ماهواره جدید ایران در آستانه پرتاب


دو ماهواره جدید ایران در آستانه پرتاب

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح وضعیت ماهواره مصباح 2 و رصد یک که توسط محققان کشور طراحی شده اند گفت: ماهواره مصباح دو آماده پرتاب است اما شاید باید مدتی منتظر پرتاب این ماهواره بمانیم چرا که قبل از آن پرتاب های دیگری را برنامه ریزی کرده ایم.

رضا تقی پور  در مورد آخرین وضعیت دو ماهواره مهم کشور گفت: هم اکنون برخی از این ماهواره ها که مراحل طراحی آنها به اتمام رسیده در حال ساخت هستند.

 

وی با اشاره به رونمایی از ماهواره مصباح 2 در دهه فجر سال گذشته گفت: ماهواره مصباح 2 آماده پرتاب است و به دنبال آماده سازی مراحل پرتاب هستیم اما شاید باید مدتی منتظر پرتاب این ماهواره بمانیم چرا که قبل از آن پرتاب های دیگری را برنامه ریزی کرده ایم.

 

ماهواره ملی مصباح 2 از نوع ماهواره‌های مخابراتی است که در باند UHF کار می‌کند. ماموریت این ماهواره ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع‌آوری و پخش داده‌ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است.

مصباح 2 با جرم 70 کیلوگرم دارای مداری از نوع خورشید ‌آهنگ و ارتفاع 700 به اضافه 15 کیلومتر بوده و طول عمر آن سه سال پیش‌بینی می‌شود.

 

هدف از توسعه طرح مصباح 2 کسب دانش فنی طراحی، تحلیل، ساخت و آزمایش ماهواره به صورت بومی، دستیابی به فضا از طریق طراحی و پرتاب یک ماهواره نزدیک زمین برای جمع‌آوری، ضبط، پردازش و ارسال مجدد داده‌ها و نیز ایجاد یک شبکه ارتباطی ماهواره‌ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ایران با دیگر نواحی جغرافیایی دنیا است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد آخرین وضعیت ماهواره رصد 1 گفت: رصد یک در مرحله نهایی ساخت آزمایشات قرار دارد و بزودی برای تست نهایی تحویل می شود که امید می رود در صورت عدم بروز مشکل خاص طبق برنامه تا پایان امسال با پرتابگر داخلی به فضا پرتاب شود.

 

رفیع رنگرز از سایت نجوم ایران