X-ray Multi-Mirror (XMM NEWTON)

ماهواره ي يابنده ي اشعه ي X چند آيينه اي  (X-ray Multi-Mirror satellite)،كه از دستاورد هاي آژانس فضايي اروپاست  پس از پرتاب در 10 دسامبر 1999 و قرار گرفتن در مدار، به عنوان قدرتمند ترين تلسكوپ حساس به اشعه ي X كه تاكنون ساخته شده آغاز به کار نمود. این تلسکوپ فضایی تاکنون اکتشافات بسیار ارزشمندی انجام داده و  به دانشمندان در آشکارسازی بسياري از اسرار كيهان ، از ابهامات سياهچاله ها گرفته تا اسرار تشكيل كهكشان ها یاری رسانده است.

بسياري از اجرام سماوي طي فرايند هاي شديدي باعث ساطع شدن اشعه ي  X  مي شوند .اما اتمسفر از ورود اين اشعه ها به زمين جلوگيري مي كند. اين اشعه ها اطلاعات ارزشمندي از قبيل تولد و مرگ ستارگان در فضاي دوردست را به ما منتقل مي سازند.اين در حالي است كه دستيابي به اين اطلاعات با ارزش؛ تنها با جاسازي كاوشگر هاي اشعه ي  X  در فضا و تجزيه و تحليل جزء به جزء امواج دريافت شده امكان پذير است.XMM-NEWTON بزرگ ترين ماهواره ي علمي است كه تاكنون ساخته شده است و داراي حساسيت فوق العاده اي است.

 

 

XMM-NEWTON سه تلسكوپ پيشرفته ي اشعه ي X را به همراه دارد كه هر كدام داراي 58 آينه ي  متحدالمركز با دقت و ظرافت بالايي هستند . اين آينه هاي تو در تو و پيچيده تلسكوپ ها را قادر مي سازند تا اشعه ها را از فضاي گسترده تري دريافت كنند.

 

 

 

آنچه بيش از هر چيز فضا نوردان را هيجان زده مي كند، مدار غير عادي XMM-NEWTON كه مسافتی حدود يك سوم فاصله تا ماه را مي پيمايد و آنها را قادر می سازد تا مشاهدات و رصدهای یسیار طولانی و بی وقفه ای داشته باشند. سفر به اعماق فضا ،به کمک XMM-NEWTON به طور قابل ملاحضه اي دانش ما را درباره ي اجسام بسيار داغ پيش كيهاني افزايش خواهد داد.

XMM-NEWTON،دومين ماموريت قابل ملاحضه و مهم سازمان فضایی اروپا به حساب می آید.

 

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه پگاه شاملو از سایت رسمی ناسا